تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳۰ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۵۷
 

سکولار شدن یک اطلاعاتی در بازنشستگی!

Share/Save/Bookmark
 
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: سعید حجاریان، از رجال امنیتی دهه 60 و از تئوریسین‌های اصلاح‌طلب اخیراً یادداشتی با عنوان "الهیات انفعال" منتشر کرد و طی آن شبهاتی را پیرامون واقعه عاشورا به سطر کشید. یادداشت حجاریان اما بخش قابل تأمل دیگری هم داشت و آن بند پایانی بود. جایی که حجاریان در آن می‌نویسد: "در جعبه ابزار الهیات همه‌ رهیافت‌ها را می‌توان یافت. اگر کسی قصد جنبش و شورش دارد می‌تواند همچون دکتر شریعتی ابزار بسیج اجتماعی را تمهید کند و اگر کسی می‌خواهد به آبادی سرزمین خدمت کند، همچون مرحوم هاشمی رفسنجانی می‌تواند دین را در چارچوب پروژه توسعه کشور بازتعریف کند و اگر کسی می‌خواهد سیاست‌های کنترل اجتماعی و سیاسی را پیش بگیرد، می‌تواند مقدمات و توجیهات آن را به وسیله الهیات تمهید کند و به موفقیت دست یابد. به عبارتی می‌توان گفت، دین همچون بحری است که هر فرد می‌تواند حسب قرائت‌اش کوزه‌اش را پر کند. اما، به‌گمان من در عصر کنونی نباید دین را ابزاری برای توجیه افعال بشری قرار داد؛ چه این فعل جنبش و انقلاب و انفعال باشد، چه توسعه و کنترل اجتماعی و سیاسی. لذا صرفاً می‌بایست به راه‌حل‌های سیاسی و سنجش‌پذیر و زمینی متمرکز بود. "

*ملاحظه می‌شود که حجاریان در این تقریر تئوری آقای سروش (از تئوریسین‌های اصلاحات) مبنی بر قرائت‌های مختلف از دین را تکرار کرده است. مسئله جالب دیگر، "این‌همانی" سعید حجاریان بین دو عبارت شورش و بسیج اجتماعی است. حرفی درست که البته آقای حجاریان و دوستان ایشان سال‌های سال بود که با سنگ‌گرفتن در پشت عبارت دوم (بسیج اجتماعی) و هم‌خانواده‌های آن تقلا می‌کردند تا نیت خود از عبارت اول (شورش) را پنهان کنند!

کما اینکه این سعید حجاریان بود که چند سال قبل و پس از درگذشت یک خواننده جوان طی اظهاراتی گفته بود: "همین مردم برای پاشایی به خیابان آمدند و حمایت کردند. باید برای دیگر خواسته‌ها هم فشار اجتماعی وارد کنند!"دقت شود که این فشار اجتماعی حجاریان همان بسیج اجتماعی منجر به شورش است. همانطور که منظور این آقایان از "اصلاحات ساختاری" نیز چنانکه عطریانفر (از رجال مبرّز جریان چپ) تأیید کرده نیز همان براندازی است. حجاریان در جریان انتخابات 1400 تأکید کرده بود که "اصلاحات صندوق محور مرد".

گام آخر نیز تأکید حجاریان بر سکولاریزاسیون جامعه است. آنجا که می‌گوید: "به‌گمان من در عصر کنونی نباید دین را ابزاری برای توجیه افعال بشری قرار داد؛ چه این فعل جنبش و انقلاب و انفعال باشد، چه توسعه و کنترل اجتماعی و سیاسی. لذا صرفاً می‌بایست به راه‌حل‌های سیاسی و سنجش‌پذیر و زمینی متمرکز بود." این راهبرد که به عبارت سلیس‌تر تأکید دارد باید دین را از ساحت اجتماع و سیاست کنار کشید نیز غایت چیزی است که دشمنان ایران و ایرانی در سر دارند. غایتی که یا با ابزار الیناسیون و القائات تجدید نظر طلبانه، یا با جنگ و یا با فتنه داخلی از سوی دشمن پیگیری می‌شود و همه باید بدانند که در پس آن براندازی انقلاب امام روح‌ا...، بازگشت پادشاهی قاجار و پهلوی و به تاراج رفتن ایران و ایرانی است.

ش
کد مطلب: 439456
مرجع : مشرق