تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۱۵
 

محورهای (بخش دوم) بیانات امام خامنه ای در دیدار جمعی از دانشجویان

Share/Save/Bookmark
محورهای (بخش دوم) بیانات امام خامنه ای در دیدار جمعی از دانشجویان
 
الف) جهان در آستانه‌ی یک نظم جدید؛ عملکرد ایرانِ اسلامی برای تأمین امنیّت و منافع جمهوری اسلامی در نظم جدید جهانی ب) توصیه‌ های رهبری به دانشجویان: پرهیز از انفعال و ناامیدی؛ اندیشه‌ورزی؛ حضور مفید در عرصه ی مسائل کلان کشور؛ مطالبه‌گری صحیح از مسئولان؛ ارتباطِ سالم با گروه‌های جوانِ ضدِ استکباری در دنیا؛ تمرکز بر حلّ مسائل محوله ج) جوانهای فلسطینی، مانع فراموش شدنِ قضیّه‌ی فلسطین؛ عملکردِ بسیار بدِ دولتهای اسلامی در زمینه فلسطین
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی:
محورهای اصلی (بخش دوم) بیانات امام خامنه ای مدظله العالی در دیدار جمعی از دانشجویان (1401/02/06):

1. امروز جهان در آستانه‌ی یک نظم جدید است.
2. ایرانِ اسلامی وظیفه دارد جوری در این نظم جدید حضور پیدا کند که امنیّت و منافعش را تأمین کند.
3. اوّلین توصیه‌ من به شما دانشجوها پرهیز از انفعال و ناامیدی است.
4. توصیه‌ی بعد، اندیشه‌ورزی است. علمی که با فکرِ درست همراه نباشد، راه را غلط میرود.
5. توصیه‌ی بعدی این است که با مسائل کشور مماس بشوید؛ فکر، تحقیق و گفتمان­سازی کنید.
6. توصیه‌ی بعدی مطالبه‌گری است؛ از مسئولان بخواهید کارهای جدّی و واقعی انجام بدهند.
7. مراقبت کنید دشمن نتواند از مطالبه‌ی بحقّ شما سوء استفاده کند.
8. با گروه‌های جوانِ ضدِ استکباری در دنیا ارتباطِ سالم برقرار کنید.
9. روی مسئله­ای که به شما محول شده متمرکز بشوید و دنبال حلّ آن باشید.
10. جوانهای فلسطینی نمیگذارند قضیّه‌ی فلسطین فراموش بشود.
11. دولتهای اسلامی در زمینه فلسطین خیلی بد عمل میکنند.

محورهای (بخش دوم) بیانات امام خامنه ای مدظله العالی در دیدار جمعی از دانشجویان (1401/02/06):

1. امروز جهان در آستانه‌ی یک نظم جدید است.
1/1. حالا [اینکه] آن کسانی که هویّت‌زدایی، آرمان‌زدایی و استقلال‌زدایی میکنند، چه کسانی هستند، چقدر هستند، چقدر موفّق میشوند، این بحث به عهده‌ی شما؛ بنشینید در جلساتتان در مورد اینها بحث، بررسی و تحقیق کنید.
2/1. امروز جهان در آستانه‌ی یک نظم جدید است؛ در مقابلِ نظم دوقطبی‌ای که بیست و چند سال پیش بود ــ آمریکا و شوروی؛ غرب و شرق ــ و در مقابل نظم تک‌قطبی‌ای که بوشِ پدر بیست و چند سالِ پیش اعلام کرد.
3/1. بعد از تخریب دیوار برلین و از بین رفتن دستگاه مارکسیستی و حکومتهای سوسیالیستی، بوش گفت امروز دنیا، دنیای نظم نوین جهانی، نظم تک‌قطبی آمریکاست؛ آمریکا در رأس دنیا قرار دارد. او البتّه اشتباه میکرد؛ بد فهمیده بود.
4/1. از همان بیست سال قبل تا امروز آمریکا روز‌به‌روز ضعیف‌تر شده؛ هم در درون خودش و سیاستهای داخلی‌اش، هم در سیاستهای خارجی‌اش، هم در اقتصادش، هم در امنیّتش، امروز دنیا در آستانه‌ی یک نظم جدید است.
5/1. این جنگ اوکراین را باید با یک دید عمیق‌تری نگاه کرد؛ این جنگ صرفاً یک حمله‌ی نظامی به یک کشور نیست. این حرکت ریشه‌های عمیقی دارد و آینده‌های پیچیده و دشواری را انسان حدس میزند که وجود داشته باشد.

2. ایرانِ اسلامی وظیفه دارد جوری در این نظم جدید حضور پیدا کند که امنیّت و منافعش را تأمین کند.
1/2. اگر این حدس ما درست باشد، آن وقت ایران اسلامیِ ما وظیفه دارد جوری در این نظم جدید حضور پیدا کند که بتواند امنیّت و منافع کشور و ملّت را تأمین کند، در حاشیه نماند، عقب نماند.
2/2. در این حضورِ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، بیشترین مسئولیّت به عهده‌ی کیست؟ صفوف مقدّم چه کسانی هستند؟ دانشجوها، دانشگاهیان؛ یعنی شماها باید جلوتر از همه باشید؛ شماها بایستی تأثیرگذارترین قشرها باشید.
3/2. اگر آن دغدغه‌ای که گفتم ــ آن هویّت‌زدایی و آرمان‌گرایی ــ در مورد دانشگاه واقعیّت داشته باشد، بنابراین این دغدغه در این دوران بیشتر خواهد بود به خاطر این وضعیّتی که وجود دارد.
4/2. ان‌شاءالله کرونا تمام بشود، ببینیم شاید بتوانیم جلسات متعدّدی در این زمینه داشته باشیم. دیگران هم باید جلسه بگذارند؛ یعنی متفکّرین، صاحب‌نظران، اندیشه‌پردازان و نظریه‌پردازان کشور.

3. اوّلین توصیه‌ من به شما دانشجوها پرهیز از انفعال و ناامیدی است.
1/3. اوّلین توصیه‌ من به شما دانشجوها پرهیز از انفعال و ناامیدی است؛ مواظب خودتان و دلتان باشید، مواظب باشید دچار انفعال و ناامیدی نشوید. شما باید کانون تزریق امید به بخشهای دیگر باشید.
2/3. بله، نابسامانی‌هایی در بخشهای مختلف وجود دارد امّا این نابسامانی‌ها قابل رفع است. مدیران خوبی وجود دارند، کما اینکه تا حالا خیلی از کارها انجام گرفته.
3/3. ده پانزده سال قبل، یک حرکت علمی مطرح شد، چه کسی باور میکرد که به اینجا برسد؛ الحمدلله این حرکت پیشرفت کرد، در موارد متعدّدِ علمی و فنّاوری کارهای بزرگی انجام گرفت؛ در دیگر زمینه‌ها هم میتواند انجام بگیرد.
4/3. اوّلین مسئله‌ای که بنده توصیه میکنم این است که شما در این زمینه تقوا به خرج بدهید. یعنی مرتّباً مراقبت و مواظب خودتان باشید. مراقب باشید که دچار یأس و ناامیدی نشوید.
5/3. اگر شماها این توصیه را ندیده بگیرید، نه فقط نقش دانشجو تنزّل پیدا میکند بلکه بقیّه‌ی موتورهای حرکت به جلو هم حرکتش کُند خواهد شد؛ یعنی روی آنها هم تأثیر منفی میگذارد.
6/3. جوانهای هم‌‌سن‌وسال شما در دفاع مقدّس همّت کردند و به معنای واقعی کلمه کشور را نجات دادند. آن روز هم خیلی ها میگفتند نمیشود. ولی جوانهایِ مثل شما آمدند وسط میدان و کاری کردند که همه‌ی دنیا را متحیّر کرد.
7/3. بعضی از نسلهای گذشته‌ی در اثرِ ناامیدی از میدان خارج شدند. بعضی‌ها علاوه بر خارج شدن از میدان مبارزه‌ی انقلابی، هم‌صدای با دیگران هم شدند. پس به قلّه پشت نکنید، همیشه به سمت قلّه و به سمت افق روشن حرکت کنید.

4. توصیه‌ی بعد، اندیشه‌ورزی است. علمی که با فکرِ درست همراه نباشد، راه را غلط میرود.
1/4. توصیه‌ی بعد، اندیشه‌ورزی است. در دانشگاه دو چیز لازم است: علم و فکر. علمی که با فکر درست همراه نباشد، راه را غلط میرود؛ میشود سلاحهای کشتار جمعی و بعضی از پدیده‌های علمی دیگری که بشریّت را دارد بدبخت میکند.
2/4. یکی از کارهای مهم اندیشه‌ورزی است؛ بنشینید فکر کنید. شماها خوش‌استعدادید، خوش‌فکرید، بنشینید فکر کنید. البتّه فکر کردن راهنما و استاد فکر هم لازم دارد.
3/4. بدون فکر اگر حرکت کنیم، حرکتها زیگزاگی و موجب رکود و توقّف و عقب‌گرد و امثال اینها خواهد شد؛ باید فکر کرد در همه‌ی زمینه‌ها. در سطح اداره‌ی کشور هم، فکر خیلی نقش دارد.
4/4. علم «واقعیّتها» را به ما میگوید، فکر «بایدها» و «نبایدها» را معیّن میکند؛ این خیلی حسّاس است. این فکر باید در مسیر درست قرار بگیرد؛ اگر چنانچه فکر را درست مدیریّت نکردید، ممکن است به راه خطا برود.
5/4. همچنانی که علم استاد میخواهد، فکر هم استاد میخواهد. مرحوم آقای مصباح (ره) یک استادِ فکر بود. ایشان درباره‌ مسائل فکری، راهنما و مرشدی بود که میتوانست مرجع و ملجأ باشد. این ‌جور آدمها لازمند که استاد فکر باشند.

5. توصیه‌ی بعدی این است که با مسائل کشور مماس بشوید؛ فکر، تحقیق و گفتمان­سازی کنید.
1/5. توصیه‌ی بعدی این است که با مسائل کشور مماس بشوید. انسان [وقتی] مسائل کشور را از دور نگاه میکند، یک جور است، [امّا] وقتی تماس با مسائل پیدا میکند، یک جور دیگر است؛ گاهی تفاوت میکند.
2/5. مثلاً مسئله‌ی آب را وقتی جستجو کنید و تحقیق کنید، به یک نتایجی میرسید که مثلاً با نتایجی که اینجا گفته شد تفاوت دارد. با مسائل کشور مماس بشوید، مسائل را از نزدیک ببینید، درک کنید، روی آن کار کنید، متمرکز بشوید.
3/5. لازم هم نیست که آن تشکلّی که شما در آن هستید، به همه‌ مسائل کشور برسد؛ نه، متمرکز بشوید روی یک یا دو مسئله، روی آن مسائل فکر کنید، کار کنید، دنبال کنید، تحقیق کنید؛ نتایج تحقیقتان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
4/5. ما الان مجموعه‌های جوان دانشجویی‌ای داریم که نتایج تحقیقاتشان در دستگاه‌ها مورد استفاده قرار میگیرد. یکی از مواردی که شما میتوانید روی آن فکر کنید، همین مسئله‌ی شرکتها و بنگاه‌های دانش‌بنیان است.
5/5. دانشجوها میتوانند در مورد شرکتهای دانش‌بنیان گفتمان‌سازی کنند. وقتی موضوعی در داخل کشور گفتمان شد و به صورت یک موضوع متفاهَمِ عرفیِ عمومی درآمد، به طور طبیعی جریان پیدا میکند؛ گفتمان‌سازی این است.
6/5. میتوانید از لحاظ فکری علیه مؤلّفه‌های مخلّ دانش‌بنیان جریان‌سازی کنید. مثل قاچاق، خام‌فروشی یا واردات مصرفی، واردات غیر تولیدی؛ به طور کلّی واردات مصرفی‌ای که مشابه داخلی دارد، مضر و مخل است برای کشور.

6. توصیه‌ی بعدی مطالبه‌گری است؛ از مسئولان بخواهید کارهای جدّی و واقعی انجام بدهند.
1/6. [توصیه‌ی] بعد مطالبه‌گری است؛ طبیعت دانشجو مطالبه‌گری است؛ مطالبه‌گری کنید و از مسئولان بخواهید که کار جدّی بکنند؛ شما مسئولان را از کارهای نمایشی برحذر بدارید؛ از آنها بخواهید کارهای جدّی و واقعی انجام بدهند.
2/6. البتّه هیچ لزومی ندارد که برخورد تند و تیز بکنید! بعضی‌ها خیال میکنند که راه تذکّر دادن این است که انتقاد و دعوا و سر و صدا کنند؛ نه، هیچ لزومی ندارد. میتوان منطقی، هوشمندانه و کاملاً جدّی وارد میدانِ مطالبه‌گری شد.
3/6. وقتی جدّی و با منطق و استدلال مطالبه‌گری کردید، متّهم به نق‌زنی نمیشوید. از طرفی، حالا که تشکیلات مدیریّتی دولت و مجلس، انقلابی است، امکان حضور و فعالیت {و تأثیرگذاری} مطالبه گری هم بیشتر است.
4/6. حالا من شعار امسال را مثال زدم که تولید دانش‌بنیان باشد؛ مثالهای فراوان دیگری هم وجود دارد که در همه‌ی اینها میتوان مطالبه‌گری کرد، مثل عدالت اقتصادی، فرهنگ و سبک زندگی.

7. مراقبت کنید دشمن نتواند از مطالبه‌ی بحقّ شما سوء استفاده کند.
1/7. نکته‌ای که در مطالبه‌گری وجود دارد و در کلّ اقدامات دانشجویی مهم است، این است که مبانی اعتقادی و ایمانی خودشان را محکم کنند؛ که البتّه راه‌های مخصوص خودش را دارد، [از جمله] مطالعه و مجالست با علما.
2/7. در دعای ابوحمزه به خدا عرض میشود چرا من در مواردی حال دعا و توجّه پیدا نمیکنم، یکی از علّتها که از قول امام سجّاد نقل شده این است که «اَو لَعَلَّکَ فَقَدتَنی مِن مَجالسِ العُلَماء»؛ در مجالس عالِمان اخلاق باید شرکت کرد.
3/7. تقویت مبانی اعتقادی، اندیشه‌ورزی و عمیق شدن در مسائل کشور مهم است. راه‌حل‌ها و تجربه‌ها را بررسی کنید. اگر پیشنهاد خود را بررسی کرده باشید و اطراف و جوانبش را سنجیده باشید، طبعاً ارزشش بیشتر میشود.
4/7. این هم که من میگویم «تند و تیز برخورد نکنید»، این را حمل نکنید بر اینکه میگویم سازش‌کاری کنید و مجیزگویی کنید؛ نه، مراد این است که با منطق باید حرکت کرد و حرف زد.
5/7. اگر شما این ‌جور برخورد کردید، آن وقت دیگر بعضی از عملکردهای ضعیف به حساب نظام و انقلاب گذاشته نخواهد شد؛ یعنی تفکیک به وجود خواهد آمد بین آرمان انقلاب و عملکرد ضعیف منِ مدیر.
6/7. مراقبت کنید دشمن نتواند از مطالبه‌ی بحقّ شما سوء استفاده کند؛ هم در صورت‌بندی مسئله، هم در راه ‌حلّی که ارائه میدهید، سعی کنید با دشمن وجه مشترک پیدا نکنید. دشمن مُغرض است و از روی خیرخواهی کار نمیکند.

8. با گروه‌های جوانِ ضدِ استکباری در دنیا ارتباطِ سالم برقرار کنید.
1/8. در دنیا گروه‌های جوان دانشجو و غیر دانشجوی زیادی هستند که علیه سیاستهای استکباریِ آمریکایی، اروپایی و غربی بشدّت مشغول فعّالیّتند؛ با اینها اگر بتوانید ارتباط سالم برقرار کنید، دو فایده دارد: فایده‌ی اوّل این است که به آنها نیرو میدهید و کمک میکنید؛ فایده‌ی دوّم این است که جمهوری اسلامی را به آنها معرّفی میکنید.
2/8. این کارِ شما، سپرِ دفاعی برای جمهوری اسلامی هم هست؛ چون علیه جمهوری اسلامی، امپراتوری خبری بشدّت فعّال است دیگر؛ این در واقع پاسخ آن هم محسوب میشود.
3/8. من روی چند کشور همسایه میخواهم تکیه کنم؛ ارتباطاتتان را با گروه‌های دانشجویی عراق، افغانستان، پاکستان هر چه میتوانید بیشتر تقویت کنید. اینها آمادگی قلبی و روحی‌شان با شماها خیلی زیاد است و ارتباطات را برقرار کنید.

9. روی مسئله­ای که به شما محول شده متمرکز بشوید و دنبال حلّ آن باشید.
1/9. یقیناً بدون نیروی جوان مؤمنِ پُرانگیزه‌ی پُرتوان، این بارِ سنگین جمهوری اسلامی پیش نخواهد رفت. اما توقّع ما از جوانهایی که مسئولیّت پیدا کردند، این است که هدفتان را حلّ مسئله قرار بدهید.
2/9. به شما مدیران جوان انقلابی توصیه میکنم که سعی کنید این مسئولیّت کنونی را پلّه‌ای برای مسئولیّتهای بالاتر قرار ندهید. برای خدا کار کنید، متمرکز بشوید روی مسئله­ای که به شما محول شده و دنبال حلّ آن باشید.

10. جوانهای فلسطینی نمیگذارند قضیّه‌ی فلسطین فراموش بشود.
1/10. امسال روز قدس با سالهای دیگر فرق دارد. فلسطینی‌ها فداکاری‌های بزرگی از خودشان نشان میدهند، و رژیم صهیونیستی هم منتهای رذالت و جنایت را دارد انجام میدهد؛ دیگر از این خبیثانه‌تر کمتر قابل تصوّر است.
2/10. {صهیونیستها} هر غلطی از دستشان بر می‌آید میکنند؛ آمریکا و اروپا هم پشتیبانی میکند. فلسطین، هم مظلوم است، هم مقتدر است؛ مقتدرِ مظلوم.
3/10. من سال 97 راجع به جمهوری اسلامی این را گفتم که امیرالمؤمنین، هم مقتدر و قوی بود، هم واقعاً مظلوم بود. امروز فلسطین این‌ جوری است: واقعاً قدرتمند است؛ یعنی جوانهای فلسطینی نمیگذارند قضیّه‌ی فلسطین فراموش بشود؛ در مقابل تعرّض و جنایت دشمن ایستاده‌اند.
4/10. روز قدس فرصت خوبی است برای همدلی و همبستگی با مردم مظلوم فلسطین و روحیه دادن به اینها و قدرت افزودنِ اینها تا حقیقتاً بتوانند در این میدانها حضور پیدا کنند.

11. دولتهای اسلامی در زمینه فلسطین خیلی بد عمل میکنند.
 1/11. دولتهای اسلامی در زمینه فلسطین خیلی بد عمل میکنند؛ خیلی بیشتر از این باید برای فلسطین تلاش کرد. حالا خیلی‌ از اینها عمل که نمیکنند، حتّی بعضی‌هایشان حاضر نیستند درست و حسابی به نفع مردم فلسطین حرف بزنند.
2/11. اینکه خیال کنیم راه کمک به فلسطینیها ایجاد رابطه با رژیم صهیونیستی است، جزو اشتباهات بسیار بزرگ است. چهل سال قبل، مصر و اردن این خطا را کردند؛ آیا جنایات رژیم صهیونیستی در این چهل سال کم شد؟ نه، ده برابر شد.
3/11. این کارهایی که امروز شهرک‌نشین‌ها دارند میکنند، این حملاتی که امروز به مسجد اقصیٰ انجام میگیرد، آن روزها نبود؛ امروز بیشتر دارند ظلم میکنند.
4/11. حالا یک عدّه‌ای میخواهند تجربه‌ی مصرِ انورساداتِ چهل سال قبل را امروز تکرار کنند! نه برای خودشان مفید است، نه برای فلسطینی‌ها مفید است، [بلکه] هم برای خودشان مضر است، هم برای فلسطینی‌ها.
5/11. البتّه به درد رژیم صهیونیستی هم نمیخورد؛ یعنی آنها هم از این سودی نخواهند برد. امیدواریم ان‌شاءالله خدای متعال عاقبت کار را در قضیّه‌ی فلسطین به نیکی و خوشی و بزودی فرا برساند و فلسطینی‌ها را مسلّط کند.
 
 

 
کد مطلب: 443031