تاریخ انتشار : شنبه ۴ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۰۵
 
رئیس سازمان برنامه و بودجه:

دولت را با خزانه خالی و مقروض تحویل گرفتیم/ ذخایر کالاهای اساسی بسیار پایین تر از حد مجاز بو

Share/Save/Bookmark
دولت را با خزانه خالی و مقروض تحویل گرفتیم/ ذخایر کالاهای اساسی بسیار پایین تر از حد مجاز بو
 
با وجود تحویل خزانه مقروض، دولت را بدون استقراض اداره کردیم، برای کنترل تورم با وجود رشد شدید قیمت های جهانی برنامه خوبی در حال تدوین و اجرا است.
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: در ادامه دیدارهای رییس سازمان برنامه و بودجه با مراجع عظام تقلید روز گذشته سید مسعود میرکاظمی با آیت الله جوادی آملی  دیدار کرد.

آیت الله جوادی آملی در این دیدار با بیان اینکه از تلاش های دولت برای حل مشکلات مردم حمایت می کند،گفت:تورم و گرانی یکی از مشکلاتی است که دولت باید برای آن برنامه علمی ‌ منطقی داشته باشد.

ایشان با اشاره به ظرفیت ها خدادادی کشور و وجود مردمی نجیب، افزود: با وجود ظرفیت های و امکانات کشور سزاوار نیست مردم برای تامین معیشت خود در مضیقه باشند.

آیت الله جوادی آملی بر بکارگیری انسان ها درستکار و متخصص در مناسب دولتی تاکید و تصریح کرد: وجود مفاسد اقتصادی به اعتماد مردم و نظام آسیب وارد می کند.

ایشان در پایان با بیام اینکه به بهبود شرایطی حل مشکلات مردم توسط دولت امیدوار است، گفت: دولت باید در حل مشکلات مردم مصمم و قوی باشد.

* تورم را کنترل خواهیم کرد
سید مسعود میرکاظمی هم در این دیدار از برنامه دولت برای مهار تورم خبر داد و گفت: سه عامل بدهی‌های تلنبار شده گذشته، رشد قیمت های جهانی و برخی تصمیمات اقتصادی که بر اساس تکلیف قانونی انجام شده از علل رشد تورم است.

وی افزود: دولت سیزدهم زمانی روی کار آمده که نه خزانه خالی بلکه خزانه ای مقروض و منفی را تحویل گرفت.

معاون رییس جمهور ادامه داد: 60 هزار میلیارد تومان در خزانه بدون تخصیص مانده بود، 535 هزار میلیارد تومان تعهد خرید اوراق ایجاد شده و 54 هزار میلیارد تومان هم تنها در چهار ماه پایانی دولت قبل  از بانک مرکزی استقراض شده بود.

رییس سازمان برنامه و بودجه  با اشاره به رشد هشت برابری نقدینگی در هشت سال گذشته، گفت: یکی از ریشه های تورم چاپ پول و استقراض از بانک مرکزی است در حالیکه این موضوع خط قرمز ما است و دولت سیزدهم کشور را هشت ماه بدون ریالی استقراض از بانک مرکزی اداره کرد.
 
میرکاظمی اضافه کرد: بر اساس قانون دولت مکلف به عادلانه کردن یارانه کالاهای اساسی بود، چون در عمل چیزی در قانون به نام ارز 4200 تومانی وجود نداشت.

وی با اشاره به ادامه حمایت های ریالی یا کالایی از مردم برای جبران هزینه ها، گفت: کشورهایی که سال ها با تورم حدود صفر مواجه بودند با رشد شدید قیمت های جهانی با تورم تا 20  درصد دست و پنجه نرم می کنند، چون قیمت مواد غذایی و انرژی رشد چند برابری داشته است.

معاون رییس جمهور ادامه داد: در زمان تحویل دولت ذخایر کالاهای اساسی از حد مجاز بسیار پایین تر آمده بود ولی در حال حاضر وضعیت ذخایر راهبردی کشور مناسب است.

وی با بیان اینکه سال گذشته با تمام محدودیت های مالی و بدهی های گذشته بودجه عمرانی به 180 هزار میلیارد تومان رسید، تاکید کرد: برنامه دولت تقویت تولید و افزایش صادرات است کما اینکه در سه ماه ابتدایی سال تراز تجاری کشور مثبت و صادرات افزایش خوبی داشته است.

رییس سازمان برنامه با بیان اینکه دولت برای کنترل تورم برنامه ریزی کرده است،گفت: انضباط بودجه، کاهش هزینه های غیر ضرور و کنترل اضافه برداشت ها بانک ها با جدیت دنبال خواهد شد.

میرکاظمی ادامه داد: امروز دیگر شاهد مرگ روزانه تا 700 نفر از مردم در اثر کرونا نیستیم، حتی منابع برای تزریق دوز چهارم واکسن هک تامین شده است.

وی در پایان از بهبود وضعیت اقتصاد و کنترل تورم خبرداد و افزود: با کنترل تورم، راه افتادن طرح های عمرانی، فعال شدن بخش خصوصی در تولید با اهرم کردن منابع دولتی، شاهد رشد بهتر اقتصادی خواهیم بود کما اینکه سال گذشته هم رشد اقتصادی از میانگین در حد صفر هشت ساله به بیش از 4 درصد رسید.
کد مطلب: 444292