تاریخ انتشار : يکشنبه ۵ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۵۵
 
رئیس جمهور در گفتگوی زنده تلویزیونی:

کشور را با تورم ماهانه ۶۰ درصدی و کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیاردی تحویل گرفتیم

Share/Save/Bookmark
 
رئیس‌جمهور گفت: ما مشکل سوخت نداریم، نه قیمت سوخت تغییر کرده و نه برنامه‌ای برای تغییر قیمت سوخت داریم.
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی در گفتگوی تلویزیونی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه مدیران و استانداران شما در میان مردم و در میدان هستند یا خیر، اظهار کرد: گفتگو با مردم و با مردم بودن برای دولت مغتنم است و فرصت بسیار خوبی است که همه مدیران و دست‌اندرکاران دولت همواره با مردم ارتباط داشته باشند.

وی افزود: بنده قبل از مسئولیت در دولت هم همواره سعی کردم که با مردم ارتباط داشته باشم. حتی زمانی که در کارهای قضایی برخی توصیه می‌کردند که ارتباط شما با اصحاب دعوا و خانواده متهم و محکوم چه فایده‌ای دارد، بنده فواید زیادی در آن می‌دیدم.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: ارتباط با مردم برقرار کردن برکات زیادی دارد و مسئولان را در جریان امور از زبان مردم قرار می‌دهد. گفت، شنیدن کی بود مانند دیدن. زمانی که مسئولان بین مردم و اقشار مختلف بروند و سخن آنان را از نزدیک بشنوند، بسیار راحت‌تر است.

رئیسی افزود: البته گزارش‌هایی برای بنده ارسال و یا برخی از ارتباطات تصویری هم برقرار می‌شود، اما زمانی که انسان بین مردم می‌رود و با آنان ارتباط برقرار می‌کند، احساسش این است که مسائل دقیق‌تر به وی می‌رسد. ‌لذا تأکید بنده در هیئت دولت و در جلسات شورای عالی با استانداران و همه مدیران این بیست و چند استانی که رفتیم، این بوده که با مردم ارتباط داشته باشند.

رئیس‌جمهور درباره تأثیرات اجرایی شدن نظام توزیع عادلانه یارانه‌ها، گفت: درباره هدفمندکردن واقعی یارانه‌ها و عادلانه کردن توزیع یارانه‌ها نکاتی وجود دارد که لازم است بنده به برخی از این موارد اشاره کنم.

وی ادامه داد: نکته اول آن است که بهتر است به زمان شروع به کار دولت سیزدهم برگردیم. ما در سوم شهریور سال ۱۴۰۰ در شرایطی کار خود را آغاز کردیم که مبلغی از بودجه ۱۴۰۰ به عنوان ارز ترجیحی برای ما باقی نمانده بود و آنچه بود، در دولت گذشته هزینه شده بود.

رئیس جمهور متذکر شد: زمانی که ما از مجلس خواستیم یا مبلغی را به عنوان ارز ۴۲۰۰ تومانی در اختیار دولت قرار دهند یعنی اجازه آن را دهند یا آن آنکه جبران آن را برای مردم بتوانیم داشته باشیم، مجلس به فوریت لایحه ما رأی نداد. طبیعتاً ما باید در همان تاریخی که درخواست کرده بودیم، شرایط اصلاح اقتصادی را آغاز می‌کردیم.

وی ادامه داد: در زمان شروع دولت سیزدهم در بودجه ۱۴۰۰ مبلغی با عنوان ارز ترجیحی وجود نداشت، زیرا در دولت قبل مصرف شده بود.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: ابتدا ما زمینه‌ها و مقدمات کار را برای اصلاح نظام یارانه‌ها آماده نمی‌دیدیم. بنابراین ما این هفت ماه را گذراندیم و با استجازه‌ای که از مقام معظم رهبری داشتیم، از سال ۱۴۰۰ عبور کردیم.

رئیسی بیان کرد: همچنین ایام عید و ماه مبارک رمضان هم فرصت خوبی برای اجرای این مسئله نبود و بعد از ماه مبارک رمضان بود که کار را شروع کردیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به بودجه سال ۱۴۰۱، تأکید کرد: ما باید در بودجه سال ۱۴۰۱ به این الزام قانونی توجه می‌کردیم چرا که آن ارزی که ما داریم، ارز «ای تی اس» است، لذا باید خریدهای ما با این ارز انجام می‌شد.

رئیسی با بیان اینکه متأسفانه از ارز ترجیحی به درستی استفاده نمی‌شد، گفت: ارز ترجیحی ارزی بود که برای سفره مردم نبود و به اعتقاد کارشناسان بخشی از آن به سفره مردم بازمی‌گشت و بخشی از آن در سفره مردم وجود نداشت و این ارز دست دلالان افتاده بود و به رانت و فساد دامن زده بود.

وی با بیان اینکه ارز ترجیحی به جای اینکه در تولید مورد استفاده قرار گیرد در جهت واردات کالا مورد استفاده قرار می‌گرفت، تأکید کرد: ارز و نقدینگی موجود در کشور باید به سمت تولید سوق داده شود چرا که هر چه این موضوعات به سمت تولید حرکت کند، می‌تواند آثار زیادی در رشد اقتصادی داشته باشد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: برنامه‌ای برای تغییر قیمت سوخت نداریم. ما سعی کردیم کارهای تورمی نکنیم که نتیجه آن روند نزولی تورم در سه ماهه آخر ۱۴۰۰ شد. آنچه از تورم به خاطر اصلاح نظام یارانه ایجاد می‌شود، مقطعی و کوتاه‌مدت است.

رئیسی با بیان اینکه ارز ترجیحی به فاصله طبقاتی دامن زده بود، بیان کرد: از سوی دیگر کالاهایی که حتی ارز ترجیحی شامل آن‌ها می‌شد، با افزایش قیمت ۳۰۰ درصدی روبرو شده بودند و معلوم بود که تخصیص ارز ترجیحی مشکلی را حل نمی‌کند و همچنان ما شاهد رشد قیمت نسبت به همان کالاهایی که مشمول ارز ترجیحی شده بودند، بودیم.

وی با بیان اینکه تخصیص ارز ترجیحی موجب مشکلات دیگری برای ما در سطح منطقه شده بود، گفت: بنده به خاطر دارم که قبل از شروع به کار دولت، گزارشی از دولت گذشته درباره موضوع خرید کالاهای اساسی مطرح شد و در این گزارش اعلام شده بود که کالاهای اساسی با ۶۵ درصد افزایش قیمت مواجه شده‌اند، البته این موضوع مربوط به خرداد و تیر سال ۱۴۰۰ است و به قبل از قضایای مربوط به اوکراین باز می‌گردد.

رئیسی با اشاره به افزایش رشد نرخ تورم در بسیاری از کشورهای جهان، بیان کرد: بسیاری از کشورهای دنیا امروز تورمی را تجربه می‌کنند که که هرگز تجربه نکرده‌اند یعنی شرایط تورمی در وضعیت جهانی شرایط خاصی را ایجاد کرده البته جنگ اوکراین هم مزید بر علت شد، چرا که برخی فکر می‌کنند موضوع کالاهای اساسی مربوط به بعد از جنگ اوکراین است و باید گفت این مسئله از قبل از این موضوع بوده، منتها جنگ اوکراین هم این موضوع را حادتر کرد یعنی هم امنیت غذایی مورد تهدید قرار گرفت و هم اینکه کالا به نحوی کم شد.

وی با بیان اینکه در مقطعی شاهد قاچاق کالا به کشورهای همسایه بودیم، گفت: ما بسیاری از موارد و کالاهایی که گزارش می‌شد را در کشور همسایه نظیر افغانستان، عراق و سایر کشورهای دیگر پیدا می‌کردیم.

رئیس‌جمهور تأکید کرد: شرایط جوری شده بود که اصلاً بازارهای این کشورها از کالاهای ما پر شده بودند، البته گزارش‌هایی را نیز رسانه ملی در این زمینه از پاکستان، عراق و افغانستان منتشر کرد. البته اینکه ما صادرات به این کشورها داشته باشیم، بسیار خوشحال‌کننده است، اما اینکه کالا به صورت قاچاق به این کشورها وارد شود، طبیعتاً این مسئله به نفع کشور نیست.

رئیسی در پاسخ به پرسش مجری مبنی بر وجود مشکلات و تورم در سطح جهانی گفت: تورم اکنون جهانی است، آن‌ها دو مشکل دارند. ما مشکل سوخت نداریم، نه قیمت سوخت تغییر کرده و نه برنامه‌ای برای تغییر قیمت سوخت داریم. آنها هم مشکل سوخت دارند که تا پنج برابر رسیده مشکل کالاهای اساسی نیز وجود دارد.

وی اضافه کرد: بنده اقداماتی را که کردیم تا این وضعیت رخ ندهد را عرض می‌کنم. این مشکلات موجود، چیزی بود که کشور در ادامه برنامه ارز ترجیحی با آن مواجه می‌شد. هم در رابطه با کالا، هم کمبودها و هم گرانی‌ها. ما قبل از اردیبهشت ماه امسال که می‌خواستیم توزیع عادلانه یارانه‌ها را داشته باشیم، خیلی از این گرانی‌ها را دیده بودیم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: ما کشور را طوری تحویل گرفتیم که تورم ۶۰ درصد ماهانه و کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیاردی داشتیم، یعنی وقتی که کشور را تحویل گرفتیم کشور با یک کسری بودجه جدی مواجه بود و همه این کسری بودجه ۱۴۰۰ را قبول داشتند.

وی با بیان اینکه در گذشته تورم ۶۰ درصدی ماهانه و همچنین کسری بودجه سنگین را داشتیم، عنوان کرد: ما در عین حال با رشد نقدینگی و رشد پایه پولی مواجه بودیم. این‌ها همه وضعیت ما که موجب ایجاد تورم شده بود. اگر هیچ اقدامی نمی‌کردیم، با این وضعیت و با این استقراض از بانک مرکزی، قطعا شاهد تورم بسیاری در جامعه بودیم. بحث تورم جهانی و تورم منطقه هم جای خود را دارد.

رئیسی ادامه داد: طبیعتا ما وارد یک اصلاح اقتصادی مهم شدیم، این اصلاح هم الزام قانون بود، هم شرایط و وضعیت بر ما الزام می‌کرد که این کار را انجام دهیم کنیم. اما با دو شرط اقناع افکار عمومی و اجماع نخبگانی و دست‌اندرکاران باید شود، در اقناع افکار عمومی هم رسانه ملی نقش داشت و هم صاحب‌نظران و اقتصاددانان جامعه را آشنا کردند به اینکه باید این اصلاح اقتصادی را انجام دهیم و اگر ندهیم مشکلات جدی رخ می‌دهد.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: این اصلاح اقتصادی باید قبل از دولت ما اتفاق می‌افتاد، اگر یک یا دو سال قبل انجام می‌شد، هزینه آن برای کشور خیلی کمتر بود. ما هم اگر کار دولت قبل را ادامه و سال دیگر اصلاح را انجام می‌دادیم، پرهزینه‌تر از امسال می‌شد، هزینه داشتن این کار برای ما روشن بود، اما هزینه امروز از هزینه سال دیگر کمتر است، هزینه سال بعد هم از هزینه سال بعدتر کمتر است.

رئیسی با اشاره به اینکه ما باید وارد میدان اصلاح نظام یارانه‌ها می‌شدیم، گفت: در بحث اجماع، با دوستان در مجلس صحبت کردیم، نشست داشتیم و این به قانون تبدیل و مشخص شد که این اجماع مسئولین و دست‌اندرکاران در این رابطه است و همه باید این کار را دنبال کنیم، بنده در اینجا قبل از هر کسی از مردم صمیمانه تشکر می‌کنم، مردم با دولت بسیار همراهی کردند و در این همراهی باید حتما بعد از خداوند متعال، سپاسگزار مردم باشم.

رئیسی خاطرنشان کرد: مردم دشمن را ناکام گذاشتند. دشمنان نقشه‌هایی برای این قضیه و اصلاح اقتصادی کشیده بودند. می‌خواستند به اهداف پلید خود برسند. ولی ما همراهی مردم و همه دست‌اندرکاران را دیدیم و از این شرایط عبور کردیم. انشاالله با صبوری مردم و اقدامات دولت که عرض می‌کنم ما چه اقداماتی انجام دادیم که برخی انجام شده و برخی نیز در دست اقدام است که شرایط را متفاوت خواهد کرد.

وی با بیان اینکه ما سعی کردیم خودمان کارهای تورمی نکنیم، ابراز کرد: مثلا از بانک مرکزی استقراض نداشته باشیم و پایه پولی را با مدیریت منابع و مصالح بالا نبریم، البته یک مشکلی داریم و آن هم مدیریت بر بانک‌ها است که آن‌ها نقدینگی را افزایش ندهند.

رئیسی تصریح کرد: کنترل نظام بانکی بسیار مهم است. ما در این قضیه در سالجاری کاری می‌کنیم که مدیریت نقدینگی با مدیریت نظام بانکی کشور صورت گیرد، اگر این کار انجام نشود، باز هم اثر خودش را ندارد. باید بانک‌ها کنترل شوند که پایه پولی را بالا نبرند، ما این کنترل‌ها را ضروری می‌دانیم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: دولت این اقدامات را انجام داد و نتیجه این شد که ما در سه ماه آخر ۱۴۰۰، سیر صعودی تورم‌ها، ‌ سیر نزولی پیدا کرد. چرا؟، چون دولت هزینه‌ها، منابع و مصالح را کنترل کرد، نتیجه در آمارها مشخص شد که دولت مدیریت کرده و موفق شده تا ثبات را در بازار ایجاد کند، منتها اجرای این قانون اصلاح اقتصادی شرایط خودش را دارد که باید آن را بگذرانیم.

وی با بیان اینکه آنچه از تورم به خاطر توزیع عادلانه یارانه‌ها ایجاد می‌شود، ظرف مدتی آثارش ازبین می‌رود، بیان کرد: اگر تورم را با استقراض از بانک مرکزی، رشد پایه پولی و رشد نقدینگی بخواهیم ایجاد کنیم، دیگر ازبین نمی‌رود و تا سال‌ها می‌ماند. دولت کنونی گرفتار کاری است که از قبل انجام شده و اکنون آثار آن را می‌بینیم، آثار تورم فعلی زمان طولانی را نمی‌گذراند که به قول همه اقتصاددانان در یک زمان کوتاهی از بین می‌رود.

رئیسی خاطرنشان کرد: این وضعیتی که گفتم، وضعیتی است که در آن قرار داریم و دولت تلاش دارد که کارهای تورمی انجام ندهد و قیمت‌ها را در بازار کنترل کند. آنچه که اکنون موجه نگرانی مردم شده، گران شدن بعضی از کالاهایی است که جزو کالاهای مقرر شده، نیست.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه کالاها با یک دلیلی باید قیمت‌شان متفاوت شود، گفت: اگر دلیل آن را اتحادیه صنفی یا سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان بیان نکند، که چرا گران شد، اینگونه نمی‌شود. باید بگوید که مثلا قبلا ارز ارز ترجیحی بوده و تاکنون ارز آزاد است یا مواد اصلی آن از خارج تهیه می‌شود، تورم جهانی اثر گذاشته و گران خریداری می‌شود و گران هم فروخته می‌شود.

وی افزود: من بارها گفتم که اتحادیه‌های صنفی و بخش‌های مرتبط فقط دلیل برای قیمت‌گذاری نداشته باشند، بلکه برای مردم نیز دلیل را تبیین کنند که علت گران شدن کالا چیست. مثلا در ارتباط با مسئله دستمزد شورای عالی کار تصمیم گرفتند یا در مسئله حمل و نقل یا در بعضی از موارد در قانون آمده است.

رئیسی با ذکر مثالی بیان کرد: مثلا محاسبه نرخ ارز در حقوق گمرکی که قانون آن را افزایش داده، یعنی قبلا ۴۲۰۰ بوده و اکنون آزاد شده است. اگر حقوق گمرکی افزایش پیدا کرد، اثر دارد. یک سری الزامات قانونی داریم که اگر انجام شود، اثر دارد.

رئیس‌جمهور عنوان کرد: ما با مجلس صحبت کردیم که برخی از این موارد را با توجه با اصلاح اقتصادی که انجام دادیم، امسال این کار انجام نشود و به تأخیر بیاندازیم که چند کار تورمی در یک سال رخ ندهد. می‌شود این را سال‌های بعد اقدام کرد و این پیگیری را از طریق مجلس انجام می‌دهیم، لایحه دوفوریتی تهیه کردیم تا بتوانیم برخی از افزایش‌ها را برای سال بعد قرار دهیم و اکنون بتوانیم اکنون فقط با کمک مردم مدیریت کنیم.

رئیسی در پاسخ به این پرسش که آیا اصلاح اقتصادی برای جبران کسری دولت است، عنوان کرد: مردم و شما این را محاسبه کنید که میزان یارانه چه میزان است و اصلا برای دولت مبلغی می ماند که کسری بودجه خود را با آن جبران کند؟ اگر تعداد و ارقام و میزان یارانه ای که پرداخت می شود را محاسبه کنند مبلغی برای جبران کسری بودجه باقی نمی‌ماند.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: در همین ۲۰ روز اخیر، حدود ۲۹ هزار میلیارد سر رسید اوراق داشتیم و به طور متوسط در هر ماه ۱۲ تا ۱۳ هزار میلیارد تومان غیر از حقوق و دستمزد نسبت به هزینه‌های دولت قبل، اوراقی که سر رسید می‌شود را پرداخت می‌کنیم. محاسبه این کار با توجه به اعداد و ارقام موجود و شفاف بودن بسیار راحت است.

وی با تأکید بر اینکه اگر اصلاح اقتصادی صورت نمی‌گرفت کشور با مشکلات بسیار زیادی روبرو می‌شد، تصریح کرد: با هر تأخیری در این زمینه هزینه‌های بسیاری به کشور تحمیل می‌شد. برخی عزیزان شبهاتی نسبت به پول نفت داشتند؛ ما ۴۰ درصد درآمدهای نفتی خود را در اختیار صندوق توسعه ملی قرار می‌دهیم. بر خلاف سنوات قبل که از رهبری استجازه می‌شد و بخشی از این میزان در بودجه مورد استفاده قرار می‌گرفت، امسال برای اولین سال از این منبع استفاده نکردیم و در واقعیت یکی از منابع درآمدی سابق را از دست دادیم.

رئیسی تأکید کرد: ۴۰ درصد درآمد نفت در اختیار صندوق توسعه ملی، ۱۴ و نیم درصد آن در اختیار توسعه میادین نفتی و ۴۵ درصد آن در اختیار دولت است و دولت با این میزان کالاهای اساسی، کرونا و مسائل مختلف کشور را مدیریت می‌کند. این‌ها شفاف است. البته از بزرگان و صاحبان تریبون تشکر می‌کنم و اساس این نشست برای شفاف‌سازی است.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: تأکید من به دوستان دولت این است که اعداد و ارقام که شفاف هم هستند را بیان کنند. بنای ما این است که برای مردم و نخبگان شفاف باشیم. دولت با صداقت است و می‌خواهد با کمک و همراهی و اعتماد مردم کار را پیش ببرد.

وی تأکید کرد: الحمدلله در شرایطی که گفته می‌شد انجام فروش نفت وجود ندارد، هم فروش نفت و هم تلاش برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات نفتی و غیرنفتی وضعیت خوبی دارد.

رئیسی درباره اینکه گرانی‌ها چه زمانی رفع و مدیریت می‌شود، خاطرنشان کرد: هر حرامی باید دلیل خود را داشته باشد. برای مثال در مورد محصولات لبنی میزان اثرگذاری حذف ارز ترجیحی و ارز آزاد کاملا مشخص است و در نتیجه رشد قیمت قابل پیش‌بینی است و نسبت به برنج، روغن، کالاهای اساسی باید این میزان مشخص شود و بیش از این میزان هرگز اجناس نباید افزایش قیمت داشته باشند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده از ناحیه دولت و اتحادیه‌های صنفی باید نظارت کنند و قیمت تولیدکننده را با جزئیات مورد بررسی قرار دهند و علت افزایش قیمت شفاف شود. علت‌ها مانند افزایش دستمزد کارگران، حمل و نقل و ... بازگو شود، اینکه هر شرکت تولیدکننده‌ای بخواهد برای خودش قیمتی داشته باشد، به هیچ‌وجه قابل قبول نیست.

وی اظهار کرد: وزارتخانه‌های صمت و جهاد کشاورزی باید کار را با قوت دنبال کنند و هر گرانی دلیل خود را داشته باشد. به مردم هم این موارد گفته و تبیین شود. کالا و خدمتی که بی‌دلیل افزایش پیدا کند به هیچ‌وجه قابل قبول نیست و سازمان‌های مربوطه اعم از تعزیرات، سازمان بازرسی و ... باید با آن برخورد کنند. کنترل بازار و ثبات قیمت‌ها از شرایط موفقیت در این رابطه است و ما به دنبال آن هستیم.

رئیسی ادامه داد: یکی از فواید کاری که انجام شده این است که این اقدام در راستای ریشه ‌کنی فقر مطلق است. خانواده‌هایی هستند که فقط با یارانه‌های نقدی ۴۵ هزار تومانی یا ۱۰۰ هزار تومانی زندگی می‌کنند.

وی افزود: توزیع عادلانه یارانه‌ها گامی برای بهبود بخشیدن به فاصله طبقاتی و ضریب جینی در کشور است. وقتی می‌گوییم از تولید حمایت شود، حقیقتا باید منابع ارزی به سمت حمایت از تولید برود و از واردات و صادرات بی‌رویه جلوگیری شود. ما باید دست بخش خصوصی را باز بگذاریم یعنی این اقدام به نوعی کنار کشیدن دولت است تا بازار خودش با حمایت و نظارت دولت کار را دنبال کند. اصلاح اقتصادی گام ابتدایی است که باید منجر به سرمایه گذاری و رشد اقتصادی شود. اگر مدیریت شود آثار خود را در رشد اقتصادی کشور به نمایش خواهد گذاشت.

رئیسی در رابطه با آخرین برنامه‌ریزی‌های دولت برای پرداخت یارانه‌ها به مردم، بیان کرد: افرادی هستند که در مورد پرداخت یارانه اصلا اسمشان در لیست نبوده و خود را واجد شرایط می‌دانند. بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر نیز مدعی بودند که عقب افتادند و درخواست داشتند بررسی شوند که در حال انجام است. عده‌ای هم یارانه می‌گرفتند و یارانه آن‌ها قطع شده و به آن اعتراض داشتند که این مورد هم در حال بررسی است.

وی اضافه کرد: تا قبل از اختصاص کالابرگ وضعیت همه این افراد باید مشخص شود. وزارتخانه و دفاتر استانی باید شبانه‌روزی کار کنند که وضعیت این افراد به سرعت بررسی شود. کار بررسی می‌تواند ادامه داشته باشد به دلیل اینکه شرایط خانواده‌ها مدام می‌تواند در حال تغییر باشد.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: تا زمانی که وضعیت کالابرگ الکترونیک شرایط تضمینی و اطمینان‌بخش نداشته باشد یارانه نقدی پرداخت خواهد داشت تا مردم به حق خودشان برسند. ‌

وی در رابطه با وضعیت نهایی و سرانجام یارانه دارو و نان گفت: دارو باید به سمت بیمه‌ها حرکت کند و زیرساخت ما در بیمه‌ها کامل نیست و تا زیرساخت‌ها فراهم نشود وضعیت ارز ترجیحی تغییر نخواهد کرد. ما تا کار را به بیمه‌ها محول نکنیم و بیمه‌ها نظام روشنی برای توزیع نداشته باشند به همین شکل ادامه پیدا خواهد کرد.

رئیسی افزود: قیمت نان نیز تغییر نخواهد کرد. برای نان هم آنچه برای ما در مورد مواردی که آزمایشی در شهرهای مختلف انجام شده قطعی نباشد اقدامی در این زمینه انجام نخواهیم داد. وقتی قطعیت حاصل شود وضعیت نان نیز تغییر خواهد کرد. فعلا به صورت قانون نان، دارو و بنزین با هیچ تغییری مواجه نخواهد بود و هر تغییر لازم باشد با تمهیدات لازم و اطلاع رسانی به مردم انجام خواهد شد.

رئیس جمهور در رابطه با مدیریت فضای آشفته اجاره بها تصریح کرد: کشور ما به سالی یک میلیون مسکن در سال نیاز داشت و این کار انجام نشد. ما یک عقب ماندگی جدی در این زمینه داریم. نیاز کشور، وعده انتخاباتی بنده و مصوبه مجلس ساخت یک میلیون مسکن در سال است.

وی اضافه کرد: کار شروع شده است و ما در پایان ۴ سال ۴ میلیون مسکن در اختیار مردم قرار خواهیم داد و برنامه ریزی کردیم صندوق مربوطه نسبت به تامین زمین و ساخت مسکن اقدامات لازم را انجام دهند و کارهای خوبی انجام شده است. وضعیت استان ها متفاوت است. برخی سرعت بیشتری داشتند و برخی نیاز به سرعت بخشیدن دارند.

رئیسی در رابطه با مالیات خانه های خالی و عدم اجرای آن و مواجه بوده روند اجرایی آن با تاخیر قابل توجهی گفت: سامانه ای که تعریف شده و فعال است وضعیت خانه های خالی را نیز مشخص می کنند. در این شرایط نمی توان مردم را رها کرد و ما حتما باید ورود کنیم. اساس در دنیا اساس عرضه و تقاضا است و مداخله دولت برای ایجاد تعدیل است تا برای موجر و مستاجر ظلمی واقع نشود. برای موارد تخلف ضمانت اجرا طراحی خواهد شد تا با متخلف برخورد شود. فکر می کنم با اقدام دولت بخشی از بازار تعدیل شده است.

رئیس جمهور در رابطه با وضعیت برق کشور و احتمال قطعی برق نسبت به گرما و برنامه های دولت برای مدیریت این مسأله ادامه داد: ما از ابتدای دولت مدیریت آب، برق، گاز در عرصه های مختلف را مورد تاکید قرار دادیم. ما با تنش های کمبود بارش و معضلات آن مواجه هستیم. در برخی استانها کسری گاز داشتیم اما آن را بدون افزایش مدیریت کردیم. امسال هم با مدیریت انجام شده و با کمک مردم و اولویت دادن به مصرف خانگی و تولیدی های خرد و بزرگ طراحی بسیار جامعی صورت گرفته است تا دولت خود را محدود کند و ساعت اداری در ادارات را کنترل کند و این مدیریت در حال انجام است.

وی تصریح کرد: البته ما در تولید برق کمبود جدی داریم و در این سالها باید تعداد نیروگاه های بیشتری تامین می کردیم. برنامه ریزی ما این است که با ایجاد زیرساخت های صورت گرفته و در حال ایجاد برق صنایع را مستقل کنیم و از تولید برق به صورت کلان غافل نبودیم و کارهای زیرساختی آن انجام شده است.

رئیسی با بیان اینکه کمک مردم در پیشرفت کار بسیار اثرگذار است، گفت: کشاورزان می تواند کشت خود را داشته باشند و مصرف خود را هم مدیریت کنند و این امر بدون مشکل رخ داده است و از تمام اصناف تشکر می کنم که با همراهی خود بسیار به دولت کمک کرده اند.

وی در رابطه با نتیجه نهایی تجارت خارجی بیان کرد: سیاست همسایگی از اولویت های ما بود و به حمدالله در حال نتیجه دیدن است. تراز تجاری ما مثبت شده است. از امارات رشد ۸ درصدی و سایر کشورها رشد ۵۰ درصد تراز تجاری را شاهد بودیم. نسبت به مسأله صادرات خدمات فنی مهندسی با ۱۸ کشور در اطراف هود قرار داشتیم که ۲ و نیم میلیارد دلار خدمات را به خود اختصاص می دهند.

رئیس جمهور افزود: در حوزه ترانزیت، قطاری که از قزاقستان حرکت کرد یا قطار از مبدأ چین می تواند میلیون ها کالا را جابجا کند و سهم و آورده بسیاری را در کشور ما به همراه خواهد داشت. زیرساخت هایی در شانگهای و بریکس می تواند آورده تجاری بسیاری برای ما داشته باشد. ما باید به سهمی که در شأن ملت ایران است دست پیدا کنیم. در آغاز راه هستیم. در سه ماهه اول امسال ۲۰ درصد رشد تجاری داریم. زمینه بسیار خوبی در کشورهای منطقه برای تحقق این امر فراهم است و امیدوار به ادامه پیدا کردن کار هستیم. اینها سهم صادرات غیر نفتی است و صادرات نفتی ما نیز علی رغم تحریم ها شرایط خوبی دارد.

رئیسی با اشاره به مذاکره و حضور بورل در ایران، گفت: ما لغو تحریم‌ها را دنبال خواهیم کرد و این تحریم های ظالمانه هرچه سریعتر باید لغو شود. بارها این مسأله را از تریبون های مختلف اعلام کردیم و به دنبال آن هستیم. مسیر دیگر خنثی سازی تحریم ها است که در قرارگاهی در دولت با ریاست معاون اول داریم این امر را هم دنبال می کنیم.

وی ادامه داد: قطعنامه شورای حکام از سوی اروپا و آمریکا کار بسیار ناشایستی بود. ما وسط مذاکره هستیم و پیشنهاد صدور قطعنامه‌ آن هم در شرایطی که ۱۵ بار از سوی آژانس اعلام شده بود که تخلفی وجود ندارد، کار صحیحی نبود.

رئیس جمهور تاکید کرد: ما بنای تعطیلی مذاکره را نداریم اما مواضع و مذاکرات عزتمندانه جمهوری اسلامی و ملت ایران با قوت خود برقرار است و این موضع تغییر نخواهد کرد.

رئیسی با بیان اینکه اصلاح یارانه ها گام مقدماتی بوده است و اقدام دیگر ما باید ایجاد رشد اقتصادی در کشور باشد گفت: این اقدام از طریق سرمایه گذاری قابل تحقق است. به عنوان پیشران کار اقتصادی سرمایه گذارانی حدود ۱۷ هزار میلیارد سرمایه گذاری را انجام خواهند داد. بانک ها و بخش خصوصی نیز با به میدان آمدن و سرمایه گذاری در پروژه های ناتمام دولت اثر گذار است. نهادها نیز منابع خوبی دارند. تا ۲۰ میلیارد دلار قرار برای سرمایه گذاری خارجی برنامه ریزی شده است.

وی در رابطه با بحث جمعیت و تاکیدات فرزندآوری و مشکلات مربوط به دریافت تسهیلات مربوطه و نتیجه پیگیری های دولت، تاکید کرد: در قانون جمعیت دستگاه های مختلفی مسیولین دنبال کردن کار را بر عهده دارند. هر چند روز یکبار برخی موارد را با خسارت خود پیگیری می کنم و این بخش هم از این موارد است. ترغیب ازدواج، فرزندآوری و تربیت فرزندان نیازمند فراهم شدن سازو کار در بستر فرهنگی است. مسئولین فرهنگی باید این فرهنگ را در کشور و جامعه رشد دهند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: همه دستگاه ها موظف به آرای قانون هستند و ما نیز به عنوان مسئول کار را دنبال خواهیم کرد ما شاهد تغییر محسوس در این زمینه باشیم.

وی خطاب به اقشاری که نسبت به حقوق و دستمزد خود درخواست های دارند، جفت: در دولت های قبل ما افراد نسبت به دستمزد صحبت هایی داشتند و مقایسه ای در زمینه دریافتی های خود داشتند. تاکید ما پرداخت عادلانه حقوق و دستمزد است. نظام پرداخت باید در کشور عادلانه شود. برخی فکر می‌کنند من اطلاع ندارم در صورتی که اطلاع دارم و به دنبال حل فاصله ها هستیم. حقوق معلمان، بازنشستگان، کارمندان و کارگران مورد توجه ما است. نگاه ما به دولت معطوف به کل گروه‌ها است.

رئیس جمهور در رابطه با تغییر وضعیت برخی کارکنان عنوان کرد: این تغییر وضعیت در دستور کار دولت است اما باید به نحوی باشد که ما شاهد افزایش هزینه های دولت که آثار تورمی را افزایش می دهد نباشیم. ما باید کار را با یک شرایطی پیش ببریم. مسأله حقوق و دستمزد همه مورد توجه ما است و با نگاه به تمام شرایط اطراف قضیه این مسأله را مدیریت خواهیم کرد تا دولت کم هزینه و کم خرج وضعیت را در دست داشته باشد.

رئیسی در پایان با بیان اینکه مهار تورم یعنی مدیریت منابع و مصارف، تاکید کرد: توجه به رفع مشکل عزیزان همواره مورد توجه دولت بوده و خواهد بود و به هیچ عنوان حاضر نخواهیم بود یک ریال به حقوق حقه مردم تجاوزی صورت گیرد. اگر انتقادی وجود دارد اگر سازنده مطرح شود کاملا از آن استقبال خواهیم کرد.
کد مطلب: 444309