تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۳۵
 

محورهای بخش دوم بیانات امام خامنه ای در دیدار ائمه جمعه

Share/Save/Bookmark
محورهای بخش دوم بیانات امام خامنه ای در دیدار ائمه جمعه
 
* خطیب جمعه باید مفاهیم معرفتی و انقلابی را متناسب با نیازهای روز بازتولید کند. * خطبه‌ها باید بتواند با شبهه‌پراکنی‌های دائمیِ دشمن مقابله کند. * زنِ باشرف و بااستعداد ایرانی یکی از بزرگترین ضربه‌ها را به تمدّن غرب زده؛ اینها دلشان پُر است. * جهاد تبیین و شبهه‌زدایی از ذهن مخاطبین را جدّی بگیرید. * مردم در مِیدان اند؛ ما باید خودمان را از میدان کنار نکشیم.
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی:
محورهای بخش دوم بیانات امام خامنه ای مدظله العالی در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور (1401/05/05):

1. خطیب جمعه باید مفاهیم معرفتی و انقلابی را متناسب با نیازهای روز بازتولید کند.
1/1. توجّه بشود که خطیب جمعه سخنگو و تبیین‌کننده‌ی مبانی انقلاب اسلامی است. هیچ کسی غیر از این توقّع از خطیب جمعه نباید داشته باشد؛ مطالبه‌کننده‌ی مطالبات انقلاب است.
2/1. هنر بزرگ خطیب جمعه این است که بتواند مفاهیم معرفتی و انقلابی را متناسب با نیازهای روز بازتولید کند. خیلی از مفاهیم انقلاب هست که امروز باید با ادبیّات جدید، با ادبیّات مناسب امروز، تبیین و بازتولید بشود.
3/1. هنر امام‌جمعه این است که بتواند مفاهیم عالی همانند عدالت، استقلال، حمایت از مستضعفین، پیروی از شریعت و این چیزهایی را که جزو اصول و مبانی انقلاب است، را - با زبان امروز و با زبان نسل جوان- بازتولید کند.
2. خطبه‌ها بایستی پُرمغز و آموزنده باشد؛ ادبیّات خطبه باید بصیرت­ آفرین و امیدبخش باشد.
1/2. خطبه‌ها بایستی پُرمغز، آموزنده و پاسخ به سؤالات مردم باشد. سؤالاتی وجود دارد که در خطبه بدون اینکه شما اشاره کنید به سؤال، میتوانید پاسخ آن سؤالی را که در ذهن مردم هست بیان کنید.
2/2. ادبیّات خطبه باید گرم، صمیمی، اتّحادآفرین و امیدبخش باشد. هر کلمه‌ای که شما در خطبه ایراد میکنید میتواند مصداق این آیه‌ی شریفه باشد که «هُوَ الَّذی اَنزَلَ السَّکینَةَ فی قُلوبِ المُؤمِنینَ لِیَزدادوا ایماناً مَعَ ایمانِهِم» (فتح/۴).
3/2. ادبیّات خطبه باید امیدآفرین و بصیرت‌آفرین باشد. خطبه {نامناسب} میتواند حاشیه‌ساز یا مصداقِ اضطراب باشد؛ {یعنی}یک چیزی بگوییم که مستمسکی بشود برای دشمن و معاند که آن را دست بگیرد و علیه ما حرف بزند.
3. خطبه‌ها باید بتواند با شبهه‌پراکنی‌های دائمیِ دشمن مقابله کند.
1/3. خطبه‌ها باید بتواند با شبهه‌پراکنی‌های دائمیِ دشمن مقابله کند. امروز میدان رزم و قدرت نرم است و قدرت نرم دشمن شبهه‌پراکنی است. حالا «شبهه‌پراکنی» یعنی چه؟ {خواهم گفت}
2/3. {ببینید} ملّت ایران آمدند با اعتقاد و ایمان کامل پای انقلاب ایستادند، انقلاب را به پیروزی رساندند، بعد هشت سال در جنگ تحمیلی ایستادگی کردند، بعد هم در مقابل فتنه‌هایی که تا امروز وجود داشته ایستاده‌اند.
3/3. این ملت هر جا لازم بوده حضور پیدا کرده‌اند؛ مردم این جوری هستند دیگر؛ خب حالا اگر چنانچه دشمن بخواهد این دژ مستحکم را از بین ببرد یا رخنه در آن ایجاد کند، باید چه کار کند؟ باید در این ایمان خدشه کند.
4/3. این اهداف دشمن، با شبهه‌افکنی به وجود می‌آید. شبهه را نباید دستِ‌کم گرفت. بودند افرادی که در میدانهای نبرد با قدرت و شجاعت ایستادگی کردند، اما در مقابل شبهه و تردید نتوانستند بِایستند.
4. هدف از شبهه‌پراکنیِ دشمن، متزلزل کردن ایمانِ مردم است.
1/4. هدف از شبهه‌پراکنی این است که ایمان مردم را که عامل اصلی در حفظ کشور و نظام اسلامی است، متزلزل کنند. خب اینها از روی دشمنی است دیگر؛ یعنی جمهوری اسلامی کار بزرگی کرده در مقابل غرب. یک واقعیّت عجیبی وجود دارد:  [اینکه] جمهوری اسلامی داعیه‌ی دویست سیصد ساله‌ی غرب را با حضور و وجود خودش باطل کرده.
2/4. نقطه‌ی مرکزی هویّت تمدّن غربی عبارت است از تفکیک میان دین و پیشرفت؛ یعنی: اگر میخواهید پیشرفت کنید، دین را باید کنار بگذارید؛ حالا [به طور] شخصی یک اعتقادی داشته باشید اشکال ندارد، امّا دین را در مسائل زندگی نباید دخالت بدهید! جمهوری اسلامی درست نشانه گرفته همین مرکز را و شلّیک کرده و به هدف زده.
5. جمهوری اسلامی هویّت مرکزی تمدّن غربی را به چالش کشیده؛ علت دشمنی غرب با ما این است.
1/5. جمهوری اسلامی با شعار دین وارد میدان شده، علاوه بر اینکه توانسته خودش را حفظ کند، رشد کند، توانسته این منطق را منتشر کند، توانسته ریشه‌دار کند: «اَ لَم تَرَ کَیفَ ضَرَبَ اللَهُ مَثَلاً کَلِمَةً طَیِّبَةً کَشَجَرَةٍ طَیِّبَة» (ابراهیم/۲۴).
2/5. حقیقت قدرتهای غربی یک مافیا است که در رأس این مافیا صهیونیست‌ها و تجّار برجسته‌ی یهودی و سیاستمدارانِ تابع اینها هستند، آمریکا هم ویترین‌شان است و همه جا پخشند.
3/5. جمهوری اسلامی با وجود و حضور خودش، هویّت مرکزی تمدّن غربی را به چالش کشیده. خب اینها عصبانی‌اند. نمیتوانند این را تحمّل کنند. هر روز به فکر این هستند که به جمهوری اسلامی یک ضربه‌ای بزنند.
6. در قضیّه‌ی {جایگاه و کرامت} زن، ما مدّعی هستیم؛ غربی­ها دلشان برای زنِ ایرانی سوخته؟!  
1/6. من یک مثال بزنم که حالا این روزها هم مطرح است: مسئله‌ی زن در جامعه‌ی اسلامی. البتّه از اوّل انقلاب مسئله‌ی زن را مطرح میکردند؛ ادّعای گزاف میکردند که از زن ایرانی میخواهند حمایت کنند و مانند اینها.
2/6. چند سال قبل در یک جمع یک نفر از من پرسید که شما در قضیّه‌ی زن در مقابل غرب چه دفاعی دارید؟ من گفتم من دفاع ندارم، من حمله دارم! آنها باید دفاع کنند، آنها باید جواب بدهند. زن را تبدیل به کالا کردند.
3/6. اینکه شما می‌بینید ناگهان وسایل تبلیغاتی و رسانه‌های رسمی و دولتی آمریکا و انگلیس و مزدورانشان و دنباله‌روانشان ناگهان هجوم می‌آورند در یک برهه‌ای سر قضیّه‌ی زن با بهانه‌ای [مثل] حجاب، علّتش چیست؟!
4/6. آیا غربی­ها واقعاً میخواهند از حقوق زنِ ایرانی دفاع کنند؟ اینها مگر همان کسانی نیستند که اگر میتوانستند آب را به روی این ملّت می‌بستند؟ اینها دلشان برای زن ایرانی سوخته؟! اینها داروی کودکان بیمارِ پروانه‌ای را تحریم کردند؛ تحریم همه‌جانبه‌ی ملّت ایران. اینها دلسوز زن ایرانی‌اند؟! کسی ممکن است این را باور کند؟!
7. زنِ باشرف و بااستعداد ایرانی یکی از بزرگترین ضربه‌ها را به تمدّن غرب زده؛ اینها دلشان پُر است.
1/7. حقیقت مسئله این است که زنِ باشرف و بااستعداد ایرانی یکی از بزرگترین ضربه‌ها را به تمدّن غرب زده. اینها دلشان پُر است؛ [این کار را] زنها کردند.
2/7. زن ایرانی یکی از مهم‌ترین ضربه‌ها را به داعیه‌ها و دروغهای غربی وارد کرده. چطور؟ اینها دویست سال است که میگویند شرط رسیدن زن به رتبه‌های بالای اجتماعی و سیاسی و غیره، این است که این قیود اخلاقی را رها کند!
3/7. زن ایرانی این را در عمل تکذیب کرده؛ ‌زن ایرانی در همه‌ی میدانها با موفّقیّت و سربلندی و با حجاب اسلامی ظاهر شده. اینها رجزخوانی نیست، اینها واقعیّتهای محسوس جامعه‌ی ما است.
4/7. {حدود} پنجاه درصد از ‌ورودی‌های دانشگاه‌های ما، دخترهای ما هستند. در مراکز علمی حسّاس و مهم که بنده از بعضی از آن مراکز خودم شخصاً‌ بازدید کردم، زنان دانشمند ما آنجا نقش‌آفرینند.
5/7. در میدان ادب، ادبیّات، شعر، رمان،‌ شرح‌حال‌نویسی، زنها جزو برجسته‌ترین‌هایند. در میدان مسابقات ورزشی، واقعاً گاهی انسان قدرتِ تحسین این شخصیّت‌ها را ندارد به اندازه‌ای که شایسته‌ی آن هستند.
6/7. دختر محجبه ایرانی روی سکّوی اوّل مسابقات ایستاده، پرچم و سرود ملّی ایران را در مقابل چشم صدها میلیون نفر بالا برده، با آن مردی که می‌آید مدال بدهد دست نمیدهد، یعنی حدّ شرعی را رعایت میکند؛ این چیز کمی است؟!
7/7. در میدان سیاسی، من یک مورد را ذکر میکنم. زمان شوروی سابق، در یکی از مهم‌ترین پیام‌بَری‌های سیاسی بین دو کشور، امام یک هیئت سه‌نفره فرستادند که یکی‌شان زن بود؛ یک زن قدرتمند که رحمت خدا بر او باد!
8/7. در مدیریّت کشوری، زنان ما با حجاب، بهترین مدیریّتها را در آن بخشِ خودشان انجام دادند. در مسائل علمی و ادبی. در میدانهای مختلف، زن ایرانی در بالاترین سطوح قرار گرفته، با حجاب اسلامی، این خیلی چیز مهمّی است.
9/7. این، باطل‌کننده‌ی تلاش دویست سیصد ساله‌ی غرب است؛ نمیتوانند تحمّل کنند، عصبانی میشوند، خودشان را به در و دیوار میزنند تا بتوانند یک کاری بکنند؛ آن وقت میچسبند به قضیّه‌ی حجاب! بنا میکنند به تبلیغات و شبهه‌افکنی.
8. با ناهنجاری­ها و شبهات، باید متین، منطقی و دور از احساساتِ بی‌مورد برخورد کرد.
1/8. در این هفته در خیلی از خطبه‌ها‌ی نماز جمعه مسئله‌ی حجاب مطرح شد؛ همین مسائل جاری روز که در فضای مجازی و مانند اینها هم هست، در بعضی روزنامه‌ها هم هست، در خیلی از خطبه‌ها هم مطرح شد.
2/8. خب، در این زمینه‌ها خیلی باید متین، منطقی و دور از احساساتِ بی‌مورد برخورد کرد. شما در این ‌جور موارد، {باید} آن منطق استعماری غربی را که آتش‌بیار معرکه است، افشا کنید؛ آن را با دلایل روشن برای مردم تبیین کنید.
3/8. البتّه این توصیه‌ی کلّی است؛ اینکه عرض کردیم با متانت برخورد بشود و دچار زیاده‌روی نشویم، در خیلی از موارد دیگر هم هست؛ یک ناهنجاری‌ای هست که امام‌جمعه به هر دلیلی لازم میداند این را مطرح کند.
4/8. خب، شناخت از وضعیّت شهر و مردم و ذهن و مانند اینها او را به این نتیجه میرساند، اشکالی ندارد؛ منتها کیفیّت طرح باید کیفیّت مناسب جایگاه امام‌جمعه باشد؛ یعنی هم اتقان، هم متانت.
9. جهاد تبیین و شبهه‌زدایی از ذهن مخاطبین را جدّی بگیرید.
1/9. جهاد تبیین و شبهه‌زدایی از ذهن مخاطبین را جدّی بگیرید. شبهه مثل موریانه است؛ دشمن به این موریانه‌ها دل بسته. شبهه ویروسِ مسری است، مثل همین ویروس کرونا؛ وقتی که وارد شد، خارج شدنش مشکل است.
2/9. اینکه گفتم «بعضی‌ها در مقابل تیر و شمشیر ایستادند، در مقابل شبهه نتوانستند بِایستند»، در این، یک مقداری هم دنیاطلبی نقش دارد. دنیای هر کسی هم فرق میکند؛ «مال، مقام، شهوات جنسی»؛ اینها دنیاهای افراد مختلف است
3/9. خطبه‌ی نماز جمعه باید مرکزی باشد برای تبیین محتوای قوی و منطق محکم و غنی برای مسائل مهمّ انقلاب، مثل عدالت، استقلال، حمایت از مستضعفان، اتّحاد دنیای اسلام؛ اینها مسائل بسیار مهمّی است و به مردم بصیرت بدهید.
10. مردم در مِیدان اند؛ ما باید خودمان را از میدان کنار نکشیم.
1/10. البتّه این حرفها در مورد سخنرانی‌های محرّم هم صادق است و [باید] جوری باشد که نتیجه‌اش را در اجتماع نماز جمعه ببینید. اگر دیدید کارهایی که انجام دادید در جذب مخاطب تأثیری نداشته، بدانید یک نقصی در کار هست.
2/10. یعنی اگر آن کاری که شما میکنید کار موفّقی باشد، بایست خودش را در اجتماع نماز جمعه‌ی شما نشان بدهد.
3/10. نقص را پیدا کنید و برطرف کنید. نمیشود عدم توجّه‌ها را مستند کرد به اینکه مردم مثلاً نسبت به مسائل دینی و مانند اینها کم‌اعتقادند؛ نخیر. شما جشن غدیر و این جلسات سخنرانی‌های عظیم محرّم و صفر را در شهرهای مختلف ببینید؛ اینهایی که شرکت میکنند چه کسانی هستند؟ اینها همین مردمند دیگر.
4/10. جلسات مرثیه‌خوانی و روضه‌خوانی و نوحه‌خوانی را ببینید، راه‌پیمایی اربعین را ببینید؛ اینها همین مردمند دیگر. دین و ایمان مردم ضعیف نشده، قوی‌تر هم شده. منتها ممکن است مثلاً جلسه‌ی این حقیر یا نماز این حقیر جوری باشد که نتوانم جذب کنم این مردم مؤمن را؛ این را به حساب بی‌دینی مردم نباید گذاشت.
5/10. مردم از قبل از انقلاب، اجتماعاتشان بهتر است، کمکهای مالی‌شان به حوزه‌های علمیّه هم بیشتر است، حضورشان در خدمات اجتماعی دینی هم بیشتر و مهم‌تر است. مردم در مِیدان اند؛ ما باید خودمان را از میدان کنار نکشیم.



 
کد مطلب: 445156