تاریخ انتشار : شنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۵۷
 

گفتگو و تفاهم راهکار خروج عراق از بن بست/ المالکی: مردم عراق مدافع نهادهای مشروع و قانونگذاری هستند

Share/Save/Bookmark
گفتگو و تفاهم راهکار خروج عراق از بن بست/ المالکی: مردم عراق مدافع نهادهای مشروع و قانونگذاری هستند
 
شماره‌ سیصد و پنجاه و سوم هفته‌نامه‌ خط حزب‌الله با عنوان «احیاگر اسلام» منتشر شد.
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: چارچوب هماهنگی گروه‌های سیاسی شیعی از مشارکت‌کنندگان در راهپیمایی دفاع از نهادهای مشروع قدردانی کرد.
در بیانیه رسمی چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعی از مشارکت مردم عراق در بغداد و بصره و موصل در راهپیمایی در اعتراض به تلاش‌ برای تعطیل کردن نهادهای حکومت به خصوص دستگاه قضائی و پارلمان قدردانی شده است.
نیروهای چارچوب هماهنگی بر هم‌بستگی خود با خواست مشارکت‌کنندگان در راهپیمایی که شامل «خواست اکثریت ملی عراق در تحقق معیشت شایسته و تشکیل دولت خدمات‌محور ملی» می‌شود تأکید کرده‌ و متعهد شده‌اند که با جدیت برای تحقق این مطالبات تلاش کنند.
در این بیانیه آمده است: میهن را جز با گفت‌وگو و تفاهم همه طرف‌ها نمی‌توان اداره کرد و یک طرف نمی‌تواند اراده دیگران را به هر بهانه‌ای مصادره کند.
نیروهای چارچوب هماهنگی همچنین از کمیته برگزاری راهپیمایی و رسانه‌های عراقی قدردانی کرده‌اند.
این در حالی است که طرفداران چارچوب هماهنگی عراق دیشب پس از پایان راهپیمایی خود اعلام کردند که دست به تحصن نامحدود در بغداد می‌زنند.
پیشتر طرفداران جریان صدر در منطقه سبز بغداد و جلوی ساختمان پارلمان دست به تحصن نامحدود زده بودند.
روز گذشته کمیته مرکزی تظاهرات هواداران جریان صدر از تظاهرات‌کنندگان در استان‌های عراق خواسته بود که به خانه‌هایشان برگردند.
کمیته مرکزی تظاهرات هواداران جریان صدر از معترضانی که به دعوت صدر در مراکز استان‌ها تظاهرات کردند خواست که میدان‌های تظاهرات را ترک کنند و به خانه‌هایشان برگردند.
تحصن هواداران صدر در اطراف مجلس عراق در بغداد ادامه دارد.
استان های ذی قار، بابل، واسط، میسان، بصره، دیوانیه، مثنی از استان هایی بوده‌اند که هواداران صدر در آن تجمع کردند.
المالکی: مردم عراق مدافع نهادهای مشروع قضایی و قانونگذاری هستند
رئیس ائتلاف دولت قانون تأکید کرد که حضور پرشور مردم در راهپیمایی چارچوب هماهنگی نشان‌دهنده حمایت توده‌های مردم از نهادهای مشروع حکومت است.
نوری المالکی، رئیس ائتلاف دولت قانون ، در بیانیه‌ای در پی برگزاری راهپیمایی دفاع از نهادهای مشروع حکومت عراق، تأکید کرد که برگزاری پرشور این راهپیمایی که به دعوت چارچوب هماهنگی برگزار شده بود نشان داد که مواضع این تشکیلات سیاسی با حمایت گسترده افکار عمومی همراه است و به همه این پیغام را رساند که توده‌های ملت عراق مدافع نهادهای مشروع قضائی و قانون‌گذاری هستند.
وی افزود: مسالمت‌آمیز بودن این راهپیمایی نیز حامل این پیام به دیگر نیروهای سیاسی عراق بود که بیایید برای عبور کشور از بحران و جلوگیری از توقف روند تشکیل دولت و مجلس منتخب بایکدیگر هم‌نظر شویم.
المالکی بیان کرد: این راهپیمایی تردیدی به جای نگذاشت که هیچ گروهی نمی‌تواند به تنهایی افکار عمومی عراق را تصاحب کند و عرصه عمومی عرصه همراهی با روال‌های قانونی و مشروع است و مردمی که جشن انتخابات را با همه مشکلاتش رقم زدند؛ امروز انتظار دارند که شاهد فعالیت نهادهای حکومت برای تأمین خدمات و بازسازی کشور باشند نه اینکه این نهادها بدون هرگونه حق شرعی یا ملی یا قانونی تعطیل شود.
رئیس ائتلاف دولت قانون از مشارکت‌کنندگان در این راهپیمایی قدردانی کرد.
قیس الخزعلی نیز با انتشار فایل صوتی از حاضران در این راهپیمایی قدردانی کرد و آن را موجب شادی در دل ملت عراق دانست.
درخواست علاوی برای برگزاری جلسه پارلمان
رئیس ائتلاف الوطنیه خواستار برگزاری جلسه مجلس در هر نقطه‌ای در عراق برای انتخاب رئیس جمهور و تشکیل دولت جدید شد.
وی با انتشار بیانیه‌ای نوشت که بارها بر ضرورت گفت‌وگوی ملی به عنوان راه حل بحران‌های کشور و عبور از وضعیت پیچیده کنونی تأکید کرده است؛ اما طرف‌های متنازع به این فراخوان اعتنا نکرده‌اند.
وی تأکید کرد که در این راستا باید مجلس نمایندگان «در هر مکان ممکن در عراق» با حضور رئیس دستگاه قضائی و رئیس دادگاه فدرال برای انتخاب رئیس جمهور و تشکیل دولتی که برای اجرای انتخابات پیش از موعد اقدام کند، برگزار شود.
علاوی افزود: در غیر این صورت اوضاع کشور پیچیده‌تر خواهد شد. امکانی جز هشدار درباره خطر مرحله کنونی ندارد.
واکنش احزاب و گروههای مدنی عراق
احزاب و نیروهای مدنی عراق با انتشار بیانیه‌ای در پایان تظاهرات خود در بغداد خواستار انحلال مجلس و برگزاری انتخابات شفاف ظرف یک سال شدند.
در این بیانیه تأکید شده که بیش از یک دهه است که ملت عراق و نیروهای مدنی کشور تأکید می‌کنند که این نظام نیازمند اصلاحات واقعی است اما احزاب حاکم اعتنایی به این موضوع نداشتند.
در این بیانیه آمده است: بارها گفته‌ایم که ادامه روش سهمیه‌بندی و نادیده گرفتن قانون و جبهه‌بندی‌های فرقه‌ای و نژادی کشور را به فروپاشی می‌کشاند و نزاع‌هایی میان نیروهای سیاسی پدید می‌آورد که بر زندگی شهروندان تأثیر منفی دارد و تأکید کرده که مسئولیت آنچه در کشور رخ می‌دهد متوجه همه نیروهای سهیم در حکومت است.
در این بیانیه تأکید شده که در چنین شرایطی تغییر به ضرورتی ملی تبدیل شده و خودداری از پذیرش اراده ملت در تغییر پیامدهای بسیار سنگینی خواهد داشت.
در بیانیه پایانی این تظاهرات تأکید شده که هر تغییری باید مطالبات ملت عراق در تحقق معیشت شایسته و آینده شکوفا و مسالمت اجتماعی را در نظر بگیرد و آمده که نیروهای مدنی و دموکرات به مبارزه مسالمت‌آمیز خود ادامه می‌دهند.
در این بیانیه بر ضرورت انحلال «مجلس ناتوان» و اجرای انتخابات آزاد ظرف یک سال با قانون انتخاباتی عادلانه و کمیساری انتخابات مستقل و اجرای قانون احزاب تأکید شده است.
همزمان با راهپیمایی چارچوب هماهنگی در دفاع از نهادهای مشروع حکومت و تظاهرات جریان صدر، نیروهای مدنی نیز در میدان الفردوس بغداد تجمع کرده بودند.
بن بست سیاسی عراق در حال نزدیک شدن به یک سالگی است و همین موضوع، انحلال دوباره پارلمان را با گذشت 10 ماه از برگزاری انتخابات زودهنگام ، تبدیل به مطالبه ای از سوی برخی طرف‌ها کرده است اما موانعی جدی بر سر راه این مطالبه وجود دارد.  جریان صدر خواستار انحلال پارلمان شده است این در حالی است که ناظران این اقدام را با توجه به موانع متعدد بر سر راه آن، دشوار می‌بینند.
کد مطلب: 445236