تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۲۵
 

محورهای بیانات امام خامنه ای در دیدار 1401/06/12

Share/Save/Bookmark
محورهای بیانات امام خامنه ای در دیدار 1401/06/12
 
محورهای اصلی بیانات امام خامنه ای (مدظله العالی) در دیدار شرکت‌کنندگان در هفتمین اجلاس مجمع جهانی اهل بیت(ع) (1401/06/12): 1. مجمع جهانی اهل‌بیت را مرکزی قرار بدهید برای الهام‌بخشی به دنیای اسلام. 2. پرچم جمهوری اسلامی همان پرچمِ «عدالت و معنویّت» است که انبیا و ائمّه برداشتند. 3. منشأ همه‌ی تبلیغات ایران‌هراسی و شیعه‌هراسی، خشم آمریکا از خنثی شدن نقشه‌هایش است. ...
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: محورهای بیانات امام خامنه ای مدظله العالی در دیدار شرکت‌کنندگان در هفتمین اجلاس مجمع جهانی اهل بیت(ع) (1401/06/12):
1. مجمع جهانی اهل‌بیت را مرکزی قرار بدهید برای الهام‌بخشی به دنیای اسلام.
1/1. این جلسه حقّاً و انصافاً جلسه‌ی ممتاز و برجسته‌ای است. یک مظهری از هماهنگی و هم‌افزاییِ بین‌المللیِ جمعِ مشخّصی از مسلمین را انسان میتواند در این مجمع مشاهده کند.
2/1. مجمع جهانی اهل‌بیت مرکز مهمّ و باعظمتی است. این مرکز وابسته‌ی به اهل‌بیت (ع) است و اهل‌بیت در دنیای اسلام از یک عظمت و محبوبیّت بی‌نظیری برخوردارند.
3/1. این محبوبیّت، این عظمت، این جلال و شکوه معنوی طبعاً منتقل میشود به این مجموعه‌ی شما که به نام اهل‌بیت بزرگوار تشکیل شده. پس اینجا اهمّیّت پیدا میکند، عظمت پیدا میکند؛ از این عظمت باید استفاده کرد.
4/1. عناوین و نامها وسیله و سبب هستند، باید به نتیجه رسید؛ نتیجه چیست؟ نتیجه این است که این مرکز باید محلّ توجّه و الهام‌گیری از سوی همه‌ی مسلمین باشد.
5/1. هنر شما این است که بتوانید این مرکز مهم - یعنی مجمع جهانی اهل‌بیت- را مرکزی قرار بدهید برای الهام‌بخشی به دنیای اسلام و به دلها و جانها و روحهای افراد طالب و مشتاق در سراسر دنیای اسلام.
2. بایستی این مجمع را یک پایگاهی قرار بدهیم برای نشر معارف اهل‌‌‌بیت (ع).
1/2. اعضای این مجمع بار سنگینی بر دوش دارند. این جمله‌ی معروف از ائمّه (ع) که فرمودند «کونوا لَنا زَینا»(امالی صدوق، ص۴۰۰؛ زینت ما باشید.) که خطاب به همه­ی ماست، همه بایستی مراقب باشیم، این نسبت به شما اوکد است.
2/2. بایستی این مجمع را یک پایگاهی قرار بدهیم برای نشر معارف اهل‌‌‌بیت. معارف اهل‌بیت ــ مهم این نکته است ــ مخصوص به یک بخشی از مسائل زندگی نیست.
3/2. معارف اهل‌بیت یک مجموعه‌ِی عظیمی است از مسائل کلّی، معارف الهی، توحید، عرفان، معنویّت، اخلاق، وظایف شخصی و فردی، وظایف خانوادگی، وظایف اجتماعی تا وظایف اداره‌ی کشور و تمدّن‌سازی.
4/2. امروز دنیای اسلام نیازمند معارف اهل‌بیت است. شما میتوانید با برنامه‌ریزی دقیق و صحیح و با تلاش مجدّانه در سطح دنیای اسلام، با شیوه‌های معقول معارف اهل‌بیت را منتقل کنید به جوامع مختلف؛ هم به نخبگان، هم به آحاد مردم.
3. شیعه مفتخر است به اینکه در مقابل نظام سلطه ایستاده است.
1/3. پیروان اهل‌بیت مفتخرند که مهم‌ترین حرکت در مقابله‌ی با نظام سلطه و استکبار، از سوی آنها انجام گرفته. خیلی شعار داده میشود، [امّا] آنچه در عمل اتّفاق افتاده، یک چیز واضح و مشخّصی است و آن، پرچم جمهوری اسلامی است.
2/3. شیعه مفتخر است به اینکه در مقابل نظام سلطه ایستاد، سینه سپر کرد، این اژدهای هفت سری را که در همه‌ی شئون زندگی کشورها و دولتها و ملّتها به نحو ظالمانه و جبّارانه شرکت میکرد متوقّف کرد
3/3. امروز خود آنها اعتراف میکنند بسیاری از خواسته‌هایشان به وسیله‌ی جمهوری اسلامی متوقّف مانده و تخریب شده؛ این یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی است و این افتخار شیعه است.
4/3. این {مقابله با نظام سلطه} نیست، مگر به خاطر الهام‌گیری از بیانات و سیره‌ی عملیِ ائمّه‌ی هدیٰ (ع) و اهل‌بیت پیغمبر؛ آنها بودند که ما را به تدبّر در قرآن و الهام‌گیری از قرآن تشویق و تحریص کردند.
4. پرچم جمهوری اسلامی همان پرچمِ «عدالت و معنویّت» است که انبیا و ائمّه برداشتند.
1/4. این پرچم جمهوری اسلامی، پرچم عدالت و معنویّت است. پرچم جمهوری اسلامی همان پرچمی است که انبیا و ائمّه برداشتند. نوشته‌ی این پرچم هم همین دو کلمه است: عدالت و معنویّت.
2/4. توجّه بکنید که وقتی شما پرچم عدالت و معنویّت را بلند میکنید، طبیعی است در دنیایی که رفتارش مبتنی بر زور و فکرش مبتنی بر مادّیّت است، عکس‌العمل ایجاد میکند.
5. مقابله‌ی نظام سلطه با حرکت جمهوری اسلامی یک امر طبیعی و قهری است.
1/5. بعضی‌ها به ما میگویند «شما با فلان حرف، حرکت و تصمیم، دشمن‌تراشی کردید»؛ وقتی شما عدالت را مطرح میکنید، تمدّن و دنیای مبتنی بر سلطه و استکبار قهراً با شما مخالف میشود.
2/5. وقتی شما معنویّت را مطرح میکنید، دنیای مادّی که همه چیزش مبتنی بر مادّیّت است و همه‌ی مفاهیم عالَم را برمیگرداند به پول، با شما مخالفت میکند؛ چیز طبیعی‌ای است.
3/5. بنابراین، معارضه و مقابله‌ی دنیای سلطه و استکبار با حرکت جمهوری اسلامی یک امر طبیعی و قهری است. امروز هم در رأس دنیای سلطه آمریکاست، چیز دیگری نیست؛ با این حرف، تکلیف همه در قبال آمریکا معلوم میشود. امروز دشمنِ فعّال و در رأس جبهه‌ی دشمن، آمریکا است.
6. امام راحل (ره) به همه یاد داد که تنها خطِّ فاصلِ واقعی، خطِّ فاصلِ بین نظام اسلامی و نظام سلطه است.
1/6. امام راحل (ره) به همه یاد داد که خطوط فاصل موجود میان آحاد جوامع اسلامی را کنار بگذارند؛ فقط یک خطّ فاصل وجود دارد و آن خطّ فاصل میان ایمان و اسلام از یک طرف و کفر و استکبار از طرف دیگر است.
2/6. امام به ما تعلیم دادند که خطوط فاصل فرقه‌ای، قومیّتی، نژادی، حزبی و امثال اینها را باید کنار بگذاریم. خطّ فاصل واقعی، فقط خطّ بین تحقّق نظام اسلامی و تجسّم سیاسی اسلام با نظام سلطه‌ای است که در رأسش آمریکاست.
3/6. این، خطّ فاصلی است که باید برجسته باشد و امام این را از روز اوّل برجسته کرد؛ نه از روز اوّل انقلاب اسلامی، [بلکه] از روز اوّل نهضت؛ ‌یعنی از پانزده سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی.
4/6. این عمل امام هم برخاسته‌ از قرآن است. قَد کانَت لَکُم اُسوَةٌ حَسَنَةٌ فی اِبراهیمَ وَ الُّذینَ مَعَهُ اِذ قالوا لِقَومِهِم اِنّا بُرَآءُ مِنکُم وَ مِمّا تَعبُدونَ مِن دونِ اللَّهِ کَفَرنا بِکُم وَ بَدا بَینَنا وَ بَینَکُمُ العَداوَةُ وَ البَغضاءُ اَبَدًا حَتّىٰ تُؤمِنوا بِاللَّهِ وَحدَه(ممتحنه/4).
5/6. این به معنای آن نیست که هر کس با ما در عقیده مخالف است، ما با او عداوت و بغضاء داریم؛ «لا یَنهاکُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذینَ لَم یُقاتِلوکُم فِی الدّینِ وَ لَم یُخرِجوکُم مِن دِیارِکُم اَن تَبَرّوهُم»(ممتحنه/8)؛ «اِنَّما یَنهاکُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذینَ قاتَلوکُم فِی الدّینِ وَ اَخرَجوکُم مِن دِیـارِکُم» تا «اَن تَوَلَّوهُم»(ممتحنه/9).
7. مواضعِ اصولیِ جمهوری اسلامی باعث شده که بین ملتهای مسلمان، همدلیِ بی‌نظیری به وجود بیاید.
1/7. بقیّه‌ی خطوط فاصل باید کم‌رنگ بشود؛ سنّی، شیعه، ایران، فلان کشور دیگر، عرب، عجم، رنگ پوست، نژاد و امثال اینها باید مورد توجّه قرار نگیرد. لذا از اوّلین روزهای پیروزی انقلاب، مسئله‌ی فلسطین در کشور ما برجسته شد.
2/7. من نمیخواهم مقایسه کنم، لکن دیدیم در دنیای اسلام کسانی را که به اسم اسلام حرکت و قیام کردند، نه فقط با صهیونیست‌های خیبث معارضه نکردند، بلکه اظهار دوستی کردند، بلافاصله چوبش را هم خوردند.
3/7. امام بزرگوار این اشتباه را نکرد. همان روزهای اوّل پیروزی انقلاب اسلامی، همین جا مرکزی را که سفارت بی‌نام‌ونشان رژیم صهیونیستی بود از اینها گرفتند دادند به فلسطینی‌ها و امام با همه‌ی وجود ایستاد پای مسئله‌ی فلسطین.
4/7. برای امام، حزب‌اللّه مبارز مجاهد شیعه در لبنان با فلان گروه فلسطینی که آن هم مجاهد و مبارز است تفاوتی نمیکرد؛ یعنی هر دو را به چشم مبارز فی‌سبیل‌اللّه و مبارز برای اسلام نگاه میکردند.
5/7. هر کس هر مقداری که به مواضع و عمل جمهوری اسلامی نزدیکتر است، قهراً [به ما] نزدیکتر است؛ این خیلی مهم است. این موجب شده که همدلی بی‌نظیری به وجود بیاید بین ملّت ایران و ملّتهای مسلمان در سراسر دنیای اسلام.
6/7. الان در شرق و غرب دنیای اسلام، از منتهاالیه آسیا تا اعماق آفریقا، ملّتها با ملّت ایران دلِ خوش دارند؛ کار به دولتها نداریم؛ ملّتها. این به خاطر همین است که این خطوط فاصل، غیر رسمی اعلام شد از طرف امام بزرگوار.
8. هندسه‌ی سیاسیِ ما بر اساسِ آیه «اَشِدّاءُ عَلَى الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم» است.
1/8. امروز هم جمهوری اسلامی متأثّر از همین هندسه‌ی سیاسی امام بزرگوار است. امروز هم ما دنبال همان هستیم و ان‌شاء‌اللّه در آینده هم همین خواهد بود. و خاستگاه امام «اَشِدّاءُ عَلَى الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم»(فتح/29) است.
2/8. ما هیچ وقت به کشورها نگفتیم که شما از الگو و شکل سیاسی نظام ما تبعیّت کنید؛ نه، ما این را هرگز به هیچ کشوری نگفتیم و نخواهیم گفت. حرف ما این است که با اصول اسلامی عمل کنید.
3/8. همان آیه‌ای که تلاوت کردم و آیه‌ی «اَشِدّاءُ عَلَى الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم» در سوره‌ی فتح از این قبیل است؛ اینها اصول اسلامی است. و ان‌شاءاللّه در آینده هم در مقابل تفرقه‌ها می‌ایستیم، تا امروز هم ایستاده‌ایم.
9. منشأ همه‌ی تبلیغات ایران‌هراسی و شیعه‌هراسی، خشم آمریکا از خنثی شدن نقشه‌هایش است.
1/9. ما وقتی این خط‌کشی و خطّ فاصل را پُررنگ میکنیم بین مجموعه‌ی عظیم دنیای اسلام و بین دنیای سلطه و استکبار و استعمار، قهراً این عکس‌العمل دارد، برای آنها هم خیلی سنگین است.
2/9. دنیای استکبار عادت کرده است که زور بگوید و کسی در مقابل زورگویی او جواب قاطعی ندهد. این دنیایی که الان شاید بیش از یک قرن است یا بیشتر که عادت کرده به زورگویی و حرف ‌زدن و تجاوز به ملّتها.
3/9. یک ملّتی که در یک چنین نقطه‌ حسّاسی از دنیا، سینه سپر کرده و با رفتار و گفتار خود، مسلمانها را تشویق میکند به ایستادگی در مقابل استکبار؛ طبیعتاً این، برایشان سنگین و غیر قابل قبول است؛ لذا دشمنی میکنند.
4/9. اینکه نقشه‌های جنایت‌کارانه‌ی آمریکا در کشورهای مختلف خنثی بشود به وسیله‌ی جمهوری اسلامی، خب اینها را عصبانی میکند؛ یک نمونه‌اش داعش است. داعش دست‌ساز آمریکا بود دیگر؛ خودشان اعتراف کردند به این معنا.
5/9. خب وقتی که جمهوری اسلامی وارد میدان میشود و با همه‌ی وجود در مقابل این توطئه و نقشه می‌ایستد، برای اینها غیر قابل تحمّل است؛ لذا شروع میکنند به عکس‌العمل.
6/9. منشأ و مبدأ همه‌ی تبلیغات ایران‌هراسی و شیعه‌هراسی و متّهم کردن ایران به دخالت در این کشور و آن کشور، همین عصبانیّت و خشم آمریکا از خنثی شدن نقشه‌هایش است.
7/9. لذا شما می‌بینید که هر چه میتوانند، با شیوه‌های مختلف تبلیغاتی سعی میکنند در ایران‌هراسی، در شیعه‌هراسی، جدا‌جدا. یکی از حرفهایشان این است که «ایران چرا در فلان کشور و فلان کشور دخالت میکند»! دخالتی وجود ندارد.
10. طبیعت قضیّه، موفّقیّتهای نمایان و چشمگیر شعارهای نظام اسلامی است.
1/10. سیاست ما ایستادگی در مقابل جنایتهای نظام سلطه است، این، اینها را عصبانی میکند، لذا متّهم میکنند جمهوری اسلامی را. همه باید حواسشان باشد با این سیاستِ استکباریِ آمریکا همراهی نکنند.
2/10. {نظام سلطه} هر کاری هم که میکند، از سر ناتوانی و عجز است. این ترورهایی که اتّفاق می‌افتد، تبلیغات عجیب و غریبی انجام میدهند، چون عاجزند، نمیتوانند کاری بکنند. طبیعت قضیّه، پیشرفت جمهوری اسلامی است.
3/10. طبیعت قضیّه، موفّقیّتهای نمایان و چشمگیر شعارهای نظام اسلامی است؛ طبیعت قضیّه همین است و این بوده و تا آخر هم خواهد بود و آنها باید قدم‌به‌قدم عقب‌نشینی کنند.
4/10. خب این، طبیعت قضیّه است و این‌ جوری خواهد بود؛ آنها ناچارند در مقابلش یک حرکتی انجام بدهند، لذا متوسّل میشوند به ترور و تبلیغات این‌چنینی و مانند اینها؛ حتّی یک روز امثال صدّام را تشویق میکنند به حمله ــ از اوّل انقلاب این‌ جوری بود دیگر ‌ــ آدمهای حقیر را وادار میکنند به دشنام دادن به چهره‌های نورانیِ دنیای اسلام.
11. باید مراقب سیاستهای شیطانی و تفرقه افکنانه ی دشمن باشیم.
1/11. یکی از تلاشهایی که باید خیلی مراقبت کرد، این است که استکبار میخواهد این مرزبندی امام راحل را معکوس کند؛ یعنی خطوط فاصل در دنیای اسلام را پُررنگ کند با جنگ شیعه و سنّی، جنگ عرب و عجم و ... .
2/11. این {تفرقه و نزاع مسلمانان} خواسته‌ی شیطان است. امام فرمودند آمریکا شیطان بزرگ است و قرآن میگوید که «اِنَّما یُریدُ الشَّیطانُ اَن یُوقِعَ بَینَکُمُ العَداوَةَ وَ البَغضاءَ فِی الخَمرِ وَ المَیسِر»(مائده/91).
3/11. شیطان میخواهد بین شما عداوت و بغضاء درست کند و یکی از ابزارهایش خمر و میسر است؛ اگر از ابزار دیگری هم بتواند عداوت و بغضاء به وجود بیاورد، طبعاً به وجود می‌آورد.
4/11. هر جایی که شما عداوت و بغضاء می‌بینید، دست شیطان را باید مشاهده کنید. حالا چه ‌جوری میشود علاج کرد، این یک بحث دیگری است؛ هر جایی به یک نحوی میشود علاج کرد و بایستی فکر کرد، پیدا کرد راه علاج را.
5/11. باید مراقب سیاستهای شیطانی دشمن باشیم. ما پیروانِ اهل‌بیت باید پرچم‌دارِ همبستگی و هم‌افزایی باشیم. از روز اوّل، ما گفتیم تشکیل مجمع جهانی اهل‌بیت به معنای مقابله و دشمنی با غیر شیعه نیست؛ این باید معلوم باشد.
6/11. شما می‌بینید جمهوری اسلامی از اوّل با افرادی که شیعه نیستند امّا در یک راه خوب و درستی حرکت میکنند، همراهی کرده.
7/11. در دنیای اسلام چه کسی به مردم غزّه و مردم فلسطین به قدر ایرانی‌ها، به قدر جمهوری اسلامی کمک کرده؟ کشورهایی که با آنها از لحاظ مذهب مشترکند، یک‌صدمِ این کمکها را هم نکرده‌اند، لطمه و ضربه هم گاهی زده‌اند.
12. ظرفیّتهای دنیای اسلام برای توقّف و سپس عقب راندن نظام سلطه، ظرفیّتهای بسیار خوبی است.
1/12. وقتی بحث مقابله و معارضه پیش می‌آید، یک سؤالی مطرح میشود که آیا میتوانیم، آیا قادریم مقابله کنیم؟ جواب بنده این است که البتّه و صد درصد؛ بله، میتوانیم.
2/12. ظرفیّتهای دنیای اسلام برای متوقّف کردن استکبار و سپس عقب راندن دنیای استکبار و سلطه، ظرفیّتهای بسیار خوبی است؛ هم ظرفیّتهای نرم‌افزاری، هم ظرفیّتهای سخت‌افزاری. ظرفیّتهای نرم‌افزاری ما، معارف و عقاید ما است.
3/12. نگاه ما به جهان نگاه امیدوارانه است؛ نگاهمان به مسیر و حرکت تاریخ، نگاه روشن و امیدوارانه است. ما متّکی به یک قدرت عظیمی هستیم که به ما نیرو میبخشد، به ما امید میدهد.
13. امروز دنیای غرب در بن‌بست فکری و تئوریک است.
1/13. ما اهل توکّل به خدا هستیم؛ آن کسانی که این توکّل و توسّل را ندارند، آنها ناامید و افسرده میشوند، ناتوان میمانند، وسط راه میمانند. های و هوی میکنند، امّا باطنشان پوک است.
2/13. امروز دنیای غرب در بن‌بست فکری و تئوریک است؛ خیلی از مسائل دنیا برایشان غیر قابل توجیه و فهم است؛ خیلی از این چیزهایی که امروز در دنیا هست با آن نگاه لیبرال‌ ـ دموکراسی که اینها داشتند نمیسازد. امّا برای ما نه.
3/13. برای ما همه چیز قابل حل است. نقش اراده‌ی انسان، نقش توکّل به خدا، نقش حرکت تاریخ، مسئله‌ی مهدویّت و آینده‌ قطعی اسلام، یک چیزهایی است که برای ما روشن است، برای آنها [نه]؛ دستشان خالی است. این، مسئله‌ نرم‌افزار.
4/13. از لحاظ سخت‌افزاری هم بله، آنها سالها از منابع دنیای اسلام استفاده کردند، با استعمار و با انواع و اقسام حیله‌ها خودشان را قوی کردند، امّا دنیای اسلام ظرفیّت زیادی دارد برای پیشرفت؛ سرزمین‌های وسیع و منابع فوق‌العاده ارزشمند، که زندگی بشر به آنها وابسته است.
5/13.‌ امروز شما مسئله‌ نفت و گاز را در دنیا دارید مشاهده میکنید که چقدر مهم است؛ خب اینها متعلّق به دنیای اسلام است، دنیای اسلام میتواند از اینها به بهترین وجهی استفاده کند.
14. مهمترین چیزی که ملتهای مسلمان در گذشته نداشتند، عزم راسخ و شناخت دشمن بود.
1/14. ما در گذشته هم این امکانات را داشتیم؛ منتها چیزی که وجود نداشت عزم راسخ و شناخت دشمن بود. ملّتهای ما در دوران استعمار، دشمن را نمی‌شناختند، عزم راسخی برای مقابله‌ی با دشمن نداشتند، کسی را که آنها را هدایت کند مثل امام بزرگوار ما نداشتند، این بود که نتوانستند کاری بکنند.
2/14. امروز بحمداللّه اینها همه فراهم است، عزم و اراده‌ی لازم هم در ملّتها هست. ملّتها الان آماده‌اند، نخبگان ملّتها امروز آماده‌اند. [البتّه] یک ضعفهایی مشاهده میشود که این ضعفها ناشی از کم‌کاری ما است.
3/14. اینکه عرض میکنم وظایف مجمع جهانی سنگین است، یکی از آن مجموعه‌هایی که در این زمینه‌ها کار باید بکنند همین مجموعه‌ی شما است و البتّه خیلی‌های دیگر؛ بلاشک، خود دولت اسلامی ما بیش از همه موظّف و مکلّف است.
4/14. اگر یک جایی نقصی وجود دارد، ناشی از کم‌کاری ما است؛ وَالّا امروز ظرفیّتها فراوان است، نخبگان کشورهای اسلامی آماده هستند، واقعاً آماده‌اند، آحاد مردم هم همین ‌جور. فعلیّت دنیای اسلام هم نظام جمهوری اسلامی است.
15. امروز بحمداللّه نهالِ جمهوری اسلامی به یک درخت کهنی تبدیل شده و این، یک الگو است.
1/15. نظام جمهوری اسلامی یک واقعیّتی است که وجود دارد روی زمین؛ وعده نیست که «حالا خواهیم کرد»؛ نه، این نظامی است که به وجود آمده و به نظر من مهم‌تر از پدید آمدن نظام اسلامی، تاب‌آوری نظام اسلامی است.
2/15. نظام اسلامی تاب آورد در مقابل این دشمنی‌ها، این حملات، این ضربه‌های گوناگون؛ تاب‌آوری! توانست تحمّل و ایستادگی کند، توانست بماند و قوی بشود.
3/15. امروز جمهوری اسلامی، جمهوری اسلامی سی سال قبل و چهل سال قبل نیست؛ امروز بحمداللّه آن نهالِ تازه‌روییده به یک درخت کهنی تبدیل شده و این یک الگو است.
16. آینده‌ی دنیای اسلام، آینده‌ی خوب و روشنی است.
1/16. البتّه اینکه میگوییم «جمهوری اسلامی یک الگو است» معنایش این نیست که در همه‌ی کشورهای اسلامی بایستی ساختار سیاسی مثل نظام جمهوری اسلامی باشد؛ نه، ساختار سیاسی ممکن است عوض بشود.
2/16. خود ما هم ساختار سیاسی‌مان را در یک مواردی تغییر داده‌ایم، از اوّل تا امروز تغییراتی پیدا کرده، جاهای دیگر هم ممکن است ساختارهای سیاسی دیگری باشد.
3/16. عمده، آن اصول و مبانی‌ای که امام بزرگوار ما در بیاناتش بیان کرده ــ عمده «اَشِدّاءُ عَلَى الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم» و «وَ عَلَى اللَّهِ فَلیَتَوَکَّلِ المُؤمِنون» (آل‌عمران/122) است؛ عمده، اینهاست که بایستی مورد توجّه قرار گیرد.
4/16. آینده‌ی دنیای اسلام، آینده‌ی خوب و روشنی است؛ مجموعه‌ی شیعه‌ی دنیا میتوانند نقش‌آفرینی بزرگی بکنند و شما به عنوان مجمع جهانی تشیّع میتوانید نقش‌آفرینی زیادی بکنید. از خداوند متعال توفیقات شما را مسئلت میکنیم.

 
کد مطلب: 447060